Test Kia Sportage: een lust voor het oog

2j geleden Stephane Monsin

Als, zoals uit alle enquêtes blijkt, design de belangrijkste beweegreden is om een auto te kopen, dan wordt de nieuwe Sportage een rinkelend kassucces. Hij bezit de kwaliteiten waar deze tijdsgeest om vraagt.

Al zo'n 10 jaar legt Kia de nadruk op design als kwaliteit. Van generatie op generatie hebben de modellen van het merk aan persoonlijkheid gewonnen en hun status van "Aziatische tweederangsauto" achter zich gelaten. Maar met de Sportage, die een volledig nieuwe designtaal inluidt, schiet Kia raak... of niet soms?

Op de rand

Voor ons is het design van de Sportage inderdaad een tour de force. Want het is ontegenzeggelijk origineel. Toch stopt het op de grens waar trop trop wordt. Zo blijft zijn potentieel niet begrensd tot een uiterst progressieve klantenkring. Er zijn opvallende details, zoals de koplampunits en de lichtsignatuur, maar ze zijn geïntegreerd in een vloeiend en harmonieus geheel, en in atletische proporties. Kortom, we gaan niet redetwisten over smaken en kleuren, we zeggen alleen dat we tijdens onze testrit van een week alleen maar enthousiaste reacties hebben gekregen van mensen met erge diverse voorkeuren. Het interieur is minder avant-gardistisch, maar nog steeds zeer modern, althans in de versies die recht hebben op het dubbele scherm, zoals op de foto's te zien is. Het multimediasysteem is zeer compleet en Kia maakt handig gebruik van de trendy touchscreens. Wat de rijhulpmiddelen betreft, volgt de Sportage niet zomaar het voorbeeld, maar loopt hij voorop met enkele nieuwigheden in zijn categorie: de dodehoekcamera's die een beeld weergeven op het digitale dashboard zodra je op het knipperlicht drukt, of het systeem waarmee je de auto kunt parkeren... op afstand.Ten slotte, hoewel het nieuwe model slechts 3 centimeter groter is dan zijn voorganger, is het passagierscompartiment achterin aanzienlijk verbeterd: twee grote volwassenen kunnen comfortabel achter elkaar zitten, en de bagageruimte biedt plaats aan 540 liter bagage in de plug-inversie. In de klassieke versies is het bijna 600 liter.De Sportage probeert iedereen een plezier te doen. De mechanische catalogus omvat een benzinemotor van 150 pk, een diesel met 130 pk (beide kunnen worden verrijkt met een microhybride hulp die 30 pk toevoegt zonder extra kosten), een 230 pk sterke hybride versie en een 265 pk krachtige plug-in die een elektrische actieradius van 50 kilometer belooft.

Conclusie

De Sportage bezit veel "pluspunten" die de meeste mensen waarderen. Maar hij vult ook niet in wat steeds minder mensen interesseert en dat is een karaktervol weggedrag. In feite is het gevoel vrij neutraal, niets doorwrocht. Geen bijzonder weggevoel, geen dynamische smaak, en ook geen echt comfort, de Sportage is ronduit stijf. De benzine hybride met 48-volthulp sloot de week af met een gemiddelde van 7,5 l/100 km. Niet slecht, gezien de omstandigheden van onze test, maar of het zoveel beter is dan de eenvoudige en iets goedkopere benzineversie? Ik kan niet wachten om de echte hybride te proberen.

 

Sterke punten:

- Geïnspireerd en evenwichtig ontwerp

- Uitrusting is eersteklasse in zijn categorie

- Gediversifieerd gamma

Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV

Lengte: 4,51 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,64 m

Koffervolume: 562-.1751 l

Gewicht: 1.505 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 6,3 l/100 km

Testverbruik: 6,2 l/100 km

Vermogen: 150 (+30) pk

Koppel: 250 (+15) Nm

Topsnelheid: 189 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,6 s

CO2 (WLTP): 143 g/km

Basisprijs: 36.390 euro

Tags: Autotests Kia

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in