Test Peugeot 308 1.2 130 pk: referentieel, buiten de elektronica

2j geleden

Staat de nieuwe Peugeot 308 op het punt om in de voetsporen te treden van zijn voorganger, die werd verkozen tot Auto van het Jaar in 2014? Nog een paar weken geduld en dan valt het verdict. Intussen wilden we te weten komen welke troeven hij kan uitspelen met de 1.2-benzine van 130 pk.

De stijl van het exterieur is nog altijd erg gepolijst, vooral met die lichtgevende "hoektanden" die gemakkelijk te herkennen zijn. Aan boord zit je bijzonder comfortabel in de typisch Franse zetels, en de kwaliteit van de afwerking is opmerkelijk.

Als de vorige 308 Peugeots doorgedreven scherminterface inwijdde, probeert de nieuwe het te temperen. Niet alleen zijn er sneltoetsen voor de hoofdmenu's, het centrale scherm wordt geflankeerd door een strook programmeerbare aanraaktoetsen. Goed gevonden, maar toch moet de bestuurder nog wel een en ander manipuleren, wil hij de interieurtemperatuur regelen, de stoelverwarming activeren of de rijhulpsystemen bedienen.

Zou geen probleem zijn, mocht het systeem extreem snel reageren en er geen overgangsanimatie tussen elk menu zitten die de toegang tot de gewenste opdracht vertraagt. Des te vervelender is het dat zelfs functies die vroeger onmiddellijk toegankelijk waren, dat nu niet meer zijn: het deactiveren van de actieve rijstrookassistent (die het stuurwiel op een ongewenste manier bedient om het traject te "corrigeren") vereist nu drie handelingen, terwijl die functie vroeger z’n eigen knop had. En je moet de handeling herhalen telkens je de auto start, wat vervelend is voor degenen - zoals ondergetekende - die dit systeem niet op prijs stellen.

Altijd paraat

Afgezien van deze grieven, rijdt de 308 toch bijzonder aangenaam. Zijn 1,2 liter heeft voldoende vermogen, de stuwkracht staat altijd paraat, en zijn zesversnellingsbak schakelt precies en responsief - "precies goed" zouden we zeggen. De overbrengingsverhoudingen zijn ook goed gekozen, zij het logischerwijs "ecogeoriënteerd". Je wordt aangemoedigd om al heel vroeg naar de volgende versnelling te schakelen om het brandstofverbruik te bevorderen. Het resultaat tijdens onze testrit was vrij goed: 6,3 liter per 100 kilometer (officieel: 5,6 l/100 kilometer).

Conclusie

Als je kunt leven met de onnodig (om het beleefd te houden) ingewikkelde interface van zijn interieur, beschikt de Peugeot 308 over een aantal sterke argumenten. Het is een van de bakens in het segment als het gaat om rijplezier. Zijn gedrag is typisch Peugeot: een combinatie van dynamiek en comfort met veel pret onder zijn wielkasten.

Het kleine stuurwiel zo kenmerkend voor de Digital Cockpit valt op door zijn directe en precieze besturing die het rijden behoorlijk doortastend maakt. De ophanging tenslotte combineert een gewogen filtering met een niet al te uitgesproken rol in de bochten. Een zeer goede balans dus. De prijsdrempel van de 1.2-liter-benzineversie ligt op 25.840 euro.

Sterke punten:

- Moderne stijl, bijna premiumkwaliteit

- Evenwicht tussen comfort en dynamiek

- Sprankelende motor, goede versnellingsbakcombinatie

Peugeot 308 1.2l THP 130

Lengte: 4,36 m

Breedte: 1,85 m

Hoogte: 1,44 m

Koffervolume: 412 l

Gewicht: 1.290 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 5,6 l/100 km

Testverbruik: 6,2 l/100 km

Vermogen: 130 pk

Koppel: 230 Nm

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,7 s

CO2 (WLTP): 131 g/km

Basisprijs: 25.840 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in