Test Seat Arona 1.0 TSI: continuïteit
Esthetisch wint de Arona aan persoonlijkheid met extra ronde mistlampen die in de bumper zijn geïntegreerd, waardoor hij iets meer opvalt. Helaas zijn ze optioneel. Voor de rest zijn de bumpers opnieuw ontworpen, treden er nieuwe kleurcombinaties in de catalogus aan en is er een nieuwe afwerking toegevoegd. Maar de wijzigingen zijn eerder miniem.
De nieuwe uitvoering heet Xperience. Ze zit aan de top van het gamma en geeft de styling een boost met zilverkleurige inzetstukken vooraan en achteraan, verchroomde dakrails en een zilverkleurig inzetstuk met een 'x'-patroon op het achterste pilaar.
Binnen is de verandering veel merkbaarder. Het dashboard is volledig opnieuw ontworpen, met ronde, van achteren verlichte ventilatiemonden op de topuitvoeringen. Het centrale scherm zweeft nu en kan Android Auto en Apple CarPlay weergeven om aan boord te genieten van uw favoriete apps, op voorwaarde dat u uw smartphone aansluit met een USB Type-C, nu de standaard binnen de Volkswagengroep.
Het multimediasysteem Seat Connect werkt ook via spraakopdrachten. Zeg eerst "Hola, Hola" en daarna kan u vragen wat u wilt. Optioneel kan de bestuurder beschikken over de virtuele cockpit, die een gepersonaliseerde weergave van de rij-informatie op een 10,25 duim groot scherm mogelijk maakt.
Alle zitplaatsen bieden genoeg ruimte en de bagageruimte van 400 liter heeft een moduleerbare vloer.
Goed gedaan
Het motorenaanbod blijft beperkt tot de klassieke verbrandingsmotoren: de 1.0 TSI met 95 of 110 pk wordt nu afgelost door de 1.5 liter TSI met 150 pk, en de oorspronkelijke 1.0-liter op aardgas (CNG), met 90 pk, staat nog steeds in de catalogus. Het is met de 110 pk sterke TSI, gekoppeld aan de DSG7-automaat, dat we de kleine SUV reden.
Deze vormt een zeer overtuigend pakket voor het gezinsgebruik waarvoor de Arona bedoeld is. De spurts blijven soepel genoeg en het vermogen is altijd voldoende om veilig te kunnen hernemen en zonder schroom in te haken op de verkeersstroom. Meer verlangen de meeste gebruikers wellicht niet.
Conclusie
Opgetut en technologisch opgewaardeerd, is de Seat Arona meer dan ooit aan te bevelen voor gezinnen die op zoek zijn naar een auto die genoeg ruimte aan boord biedt en die een praktische bagageruimte zoeken.
Aan de andere kant ontbreekt het de kleine SUV aan "emociòn", zowel in zijn uiterst serieuze presentatie als in zijn rijgedrag, dat efficiënt en comfortabel is, maar weinig overgave laat zien. Maar het is duidelijk dat kopers van dit type voertuig hun keuze zullen maken op basis van veel objectievere criteria, zoals een aantrekkelijke prijs. Wel, beschikbaar vanaf 20.000 euro is de verhouding tussen prijs en uitrusting van de Arona altijd voordelig.
Sterke punten
Complete technologie, zonder te overdrijven
Interieuraanpak
Aanbevelenswaardige motor met 110 pk
Seat Arona 1.0 TSI 110 DSG7
Lengte: 4,15 m
Breedte: 1,78 m
Hoogte: 1,53 m
Laadruimte: 400 l
Gewicht: 1.216 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,4 l/100 km
Vermogen: 110 pk
Koppel: 200 Nm
Topsnelheid: 190 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 10,1 s
CO2 (WLTP): 132 g/km
Basisprijs: 25.280 euro