Test SsangYong Korando e-Motion: onmerkbaar elektrisch...
Om zijn marktdebuut op het elektrische speelveld te maken, heeft SsangYong geen uniek model ontwikkeld. In plaats daarvan heeft het zich gebaseerd op zijn middelgrote SUV, de Korando, die al verkrijgbaar is in benzine- en dieseluitvoering. Deze 100% elektrische versie werd "e-Motion" gedoopt. Voordat we achter het stuur kropen, luidde onze belangrijkste vraag: behoudt de elektrische Korando de sterke punten van de versies met verbrandingsmotor?
Ja dus…
Uiterlijk verschilt de elektrische versie niet erg veel van de benzine- en dieselmodellen. Er zijn een paar kleine blauwe accenten hier en daar, net zoals aerodynamische velgen voor een betere autonomie. Ook binnenin zijn er geen grote veranderingen. Maar goed ook, want de bagageruimte behoudt zijn laadvermogen van 551 liter. De oplaadkabels kunnen gemakkelijk onder de vloer worden opgeborgen.
Zoals je je kan voorstellen, zijn de grootste veranderingen voelbaar tijdens het rijden. Maar niet alleen. Neem nu het vergrendelen en ontgrendelen: de Korando e-Motion lijkt tegen ons te praten met kleine, volkomen nutteloze maar best leuke geluidssignalen, vooral voor degenen die de K2000-serie kenden!
Tijdens het rijden veraadt een zeer licht kunstmatig geluid de werkelijke snelheid. Ook dit is een goed punt, want in de modus Sport, met zijn 190 pk die naar de voorwielen worden gestuurd en zijn lichte gewicht voor een elektrische auto (1.765 kg), zijn de acceleraties vrij pittig. Zijn "lichtheid" resulteert in een heel correct rijgedrag voor een SUV van dit formaat. De meest veeleisende bestuurders zullen merken dat alleen de besturing een beetje precisie mist. Maar vervelend is het niet.
Met de peddels op het stuurwiel kunt u de energieterugwinning tijdens het remmen in 3 standen verhogen: het systeem maakt het rijden zeker leuker. We stelden ook de consistentie van het rempedaalgevoel zeer op prijs. Dat is lang niet bij alle elektrische voertuigen het geval, maar wel noodzakelijk om je goed te voelen achter het stuur!
Conclusie
Op papier biedt de batterij van 62 kWh een actieradius van 339 kilometer, tot zelfs 474 kilometer alleen in de stad. We sloten onze testrit af met een bereik van 310 kilometer zonder al te veel problemen, hoewel ongeveer de helft daarvan uit snelweg bestond. Een positieve beoordeling, dus.
Laad je op gelijkstroom dan duurt een vulbeurt ten minste 35 minuten van 20 tot 80%. Bij wisselstroom duurt het minstens 9 uur om de batterij volledig op te laden. De SsangYong Korando e-Motion is verkrijgbaar vanaf 38.990 euro (incl. btw). Zeer concurrerentieel, dus, vooral met zijn goede standaarduitrusting. Voor deze prijs bieden andere merken een elektrische SUV in het lagere segment: het is maar dat je het weet.
Sterke punten
- Prijs
- Reëel bereik
- Onaangeroerd koffervolume
SsangYong Korando e-Motion
Lengte: 4,46 m
Breedte: 1.87 m
Hoogte: 1,63 m
Koffervolume: 551 l
Gewicht: 1,765 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 16,8 kWh/100 km
Batterij: 62 kWh
Vermogen: 140 kW/190 pk
Koppel: 360 Nm
Topsnelheid: 156 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.
Actieradius (WLTP): 339 km
Basisprijs: 38.990 euro