Test Toyota Aygo X: terug 20 jaar oud...

2j geleden

De paradox van de maatregelen tegen kwalijke emissies is dat de minst vervuilende auto's van allemaal tot hun slachtoffers behoren. Mini’s als de stadsauto worden bedreigd, maar Toyota blijft dapper verder doen met de Aygo X.

De overgang naar de Euro 7-normen, gepland voor 2025, vergt namelijk zulke enorme technische investeringen dat steeds meer fabrikanten afzien van hun zeer kleine benzinemodellen. Veel van deze zuinige en goedkope mini’s worden daarom afgedankt en in het beste geval vervangen door 100% elektrische versies, die onvermijdelijk duurder zijn. Zoek naar de misstap... Maar Toyota gelooft er nog steeds in. Het bewijs is een gloednieuwe auto in zijn soort: de Aygo X, uitgesproken als "Aygo Cross".

Karaktervol

Was het vorige model al erg origineel, dan blaakt de nieuweling van karakter. Wij houden van de rebelse look, de vooruitstrevende lijnen, de trendy kleuren en zelfs de verhoogde positie, ook al hebben we genoeg gekregen van de SUV-manie. Dit is echt het soort kleine auto waar we graag in rondreden toen we… 20 waren.

De binnenkant is dan weer precies goed voor de twintigers van vandaag, met draadloze connectiviteit voor Android Auto en Apple CarPlay, en opladen via inductie. Is dat nieuw dan? In deze klasse wel, net als het standaardzaken genre actieve rijstrookassistent en een hulp bij uitwijkmanoeuvres in noodgevallen. Op alle versies, nota bene.

Het enige kleine probleem is dat de jongeren van 2022 een beetje groter zijn dan die van 1995. Ondanks 23 centimeter meer lengte (die het manoeuvreren niet hindert), is de Aygo X niet veel ruimer dan voordien. Duidelijk is dattwee passagiers van 1,80 meter niet achter elkaar kunnen zitten, toch niet voor langer dan een paar minuten. De kofferruimte dan. Die is met 231 liter genoeg om in zomerse barbecues te voorzien (inderdaad, we kijken er al naar uit?).

Ten slotte biedt Toyota maar één motor aan: de kleine driecilinder, 1.0 liter groot, goed voor 72 pk. Maar hij kan worden gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een CVT-automaat. De keuze zal afhangen van jouw persoonlijke gebruik.

Conclusie

Ongeacht de versnellingsbak, dit blokje dwingt respect af. Hij mag dan maar 970 kilo te dragen hebben, maar wat een wilskracht! Hij blijft ook verrassend stil op de snelweg. Een stuk weg waar de automatische versnellingsbak zeer goed mee overweg kan. In en rond de stad charmeert zijn niet onaardige rijplezier.

Anderzijds, dat het hem op de knieën dwingt houdt hij minder van glooiiende  wegen. Voor de Ardennen (of zij die graag met een pook aan de slag gaan), is de manuele bak beter geschikt. De twee versnellingsbakken hebben één ding gemeen: ze zijn perfect afgestemd op de zuinige roeping van dit autootje. Je moet echt hard werken om boven de 5 l/100 km te komen. Dit is het soort auto, met een basisprijs van 15.840 euro, dat de das zal worden omgedaan door de Europese normen. Snap jij er iets van?

Sterke punten:

- Die rebelse blik

- Uitstekende rijervaring in de stad

- Leuk potentieel

Toyota Aygo X

Lengte: 3,70 m

Breedte: 1,74 m

Hoogte: 1,52 m

Koffervolume: 231-829 l

Gewicht: 970 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 4,7 l/100 km

Brandstofverbruik tijdens de test: 4,9 l/100 km

Vermogen: 72 pk

Koppel: 90 Nm

Topsnelheid: 158 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 14,9 s

CO2 (WLTP): 107 g/km

Basisprijs: 15.840 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in