Test Toyota BZ4X: veelbelovend en veelzijdig
De Toyota BZ4X is gebouwd op een gloednieuw platform speciaal gemaakt voor elektrische auto's. Het zal ook worden gebruikt voor toekomstige elektrische modellen van Toyota. In dit geval ligt een 71,4 kWh grote batterij tussen de assen gemonteerd. Het is deze royale batterij die de proporties van de auto opnieuw vormgeeft, met een lange wielbasis (afstand tussen de voor- en achterwielen) en bijzonder korte overhangen.
Dit specifieke profiel garandeert een respectabele ruimte voor de achterpassagiers, maar minder voor de bagageruimte, die een inhoud heeft van 452 liter. Dit is met andere woorden een goede bondgenoot voor gezinnen, maar we verwachten niets minder van een auto van meer dan 4,70 meter lang. Daarmee houdt hij het midden tussen een RAV4 en een Highlander.
Sportieve SUV...
Er staan twee versies op het programma: één met één motor die 150 kW (204 pk) levert, en een andere met twee motoren die 160 kW (217,5 pk) levert via vierwielaandrijving. De laatste oplossing werd gebruikt in onze preproductieversie. Dit betekent dat de auto in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, met de soepelheid en progressiviteit die typisch zijn voor elektrische motoren.
Maar wat ons het meest verraste, was het onverwachte dynamische temperament van de auto. De BZ4X is stevig afgeveerd - misschien te stevig voor sommige bestuurders -, maar draait zonder te rollen. De besturing is vlezig en precies, bijna als in een sportwagen, ver verwijderd van wat je gewend bent van een SUV met Toyota-logo.
...of avontuurlijke SUV?
Naast dit eerste wegcontact wilde Toyota ook de off-roadcapaciteiten demonstreren, een kwaliteit die deel uitmaakt van zijn dna - en misschien nog meer van dat van Subaru, Toyota's partner in dit project. De tweelingbroer van de BZ4X, die later dit jaar op de markt komt, heet Solterra. Natuurlijk kan de bZ4x geen Land Cruiser volgen in de grachten, maar hij beschikt wel over een bijzonder doeltreffende assistent voor het afdalen en beklimmen van hellingen.
Dit maakt (een niet al te extreme vorm van) off-roadrijden bijzonder gemakkelijk, omdat je de snelheid eenvoudig aanpast met de keuzeschakelaar op de middenconsole, waarop de elektronica het overneemt. Er zijn ook twee modi voor rijden in moeilijke omstandigheden, voor optimale tractie in modder. En om te bewijzen hoe waterdicht het batterijenpakket is, aarzelde Toyota niet om ons een doorwaadbare plaats te laten oversteken!
Conclusie
Ook al zullen gebruikers hun BZ4X waarschijnlijk nooit zo ver weg van het asfalt sturen, het is amusant om te zien hoe efficiënt hij zich in deze omstandigheden opstelt. Onderweg gedraagt de Japanner zich zeer dynamisch, wat kopers van elektrische auto's lijkt te bevallen als we de verkoopcijfers van de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 mogen geloven.
We moeten wachten op de definitieve versies alvorens ons uit te spreken over het energieverbruik, en dus de actieradius. Dan pas kunnen we nagaan of we werkelijk in de buurt komen van de 410 kilometer (4x4) of 450 kilometer (2WD) die door de fabrikant worden geclaimd. Maar dat is toch de minimaal te verwachten autonomie voor een voertuig dat 49.650 euro kost...
Sterke punten:
- Dynamisch temperament
- Geweldige off-roadcapaciteiten
- Binneninrichting
Toyota BZ4X
Lengte: 4,69 mm
Breedte: 1,86 mm
Hoogte: 1,65 mm
Koffervolume: 452 liter
Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.
Vermogen: 204 of 217,5 pk
Koppel: 336 Nm
Maximumsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,9 s
Actieradius: >410 (AWD) of >450 (2WD) km
Basisprijs: 40.650 euro