Test van een legende: Alfa Romeo GTV6

2j geleden Maxime Herion

Na de 911 50th Anniversary, komt hier een tweede auto uit de Auto Trends-collectie. Met deze GTV6 zette Alfa Romeo een wel zeer ambitieuze machine op de weg.

Een Alfa Romeo GTV6 bekijken, is een stap terug in de tijd zetten. Naar de jaren 80, meer bepaald. Deze Italiaanse schoonheid, een synthese van de stijl van haar tijd, is gebaseerd op de Alfetta, waarbij al het chroom is verwijderd ten gunste van matzwarte elementen, de norm in die tijd. De auto is hoekig en biedt een goed compromis tussen elegantie en sportiviteit, terwijl hij toch vier echte zitplaatsen en een bagageruimte heeft. Wat de vormgeving betreft, merken we ook dat Alfa niet beknibbeld heeft op het glasoppervlak. Het is duidelijk dat de ontwerpers van de GTV6 de monotonie van de achterruiten wilden doorbreken door ze in twee afzonderlijke vlakken te verdelen. Het resultaat heeft veel charme dankzij bepaalde details, zoals de motorkap met een bult om plaats te maken voor de motor, of het radiatorrooster met vier koplampen. De auto waarmee we een proefrit konden maken heeft nog steeds een grote sticker op de achterruit met de tekst: "Alfa Romeo, sommige auto's hebben nog een ziel". Deze boodschap kan niet juister zijn, want deze coupé onderscheidt zich van al wat in de vroege jaren tachtig op de markt kwam.

Zwart is …zwart

Nog meer in overeenstemming met de tijd: het interieur is zeer donker, met fluwelen stoelen met vierkante hoofdsteunen en een volledig zwart dashboard van harde plastic. Het driespaakse, tulpvormige stuurwiel is erg mooi maar maakt het instappen niet makkelijker. Maar zodra je geïnstalleerd bent, is de rijpositie correct voor de tijd -begin jaren tachtig dus. Het instrumentarium is geïntegreerd in kleine "nissen" die heel mooi ogen, met o.a. een toerenteller en water- en olietemperatuurmeter. De kwaliteit van de materialen is niet echt het sterke punt van deze Alfa, maar we moeten toegeven dat het interieur zonder al te veel problemen bijna veertig jaar heeft overleefd. De uitrusting is eerder eenvoudig: alleen elektrische ramen vooraan en een autoradio.

Cuore sportivo…

De belangrijkste troef van de GTV6 is zijn motor: dit is de mythische V6 "Busso" van 2,5 liter waarmee ook de berline Alfa 6 was uitgerust. Voor het eerst in zijn carrière komt hij hier met injectie van Bosch L-Jetronic en in deze configuratie ontwikkelt hij 160 pk en 213 Nm. In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak kan de GTV6 in 8,6 seconden van 0 naar 100 per uur accelereren en een topsnelheid van 210 per uur halen. Om zijn 1.210 kg tot stilstand te brengen, beschikt deze Alfa over vier geventileerde schijfremmen, een technologische verfijning voor die tijd. Een interessant detail, ten slotte: de auto is perfect in balans dankzij een ideale gewichtsverdeling 50/50. Op papier ziet het er bijzonder aantrekkelijk uit.

Muziek, maestro!

Bij stationair toerental is de V6 zeer discreet en vraag je je zelfs even af waar dat typische geluid van een V6 blijft. Het stuur voelt nogal zwaar aan bij stilstand, maar de niet-bekrachtigde besturing versoepelt wel tijdens het rijden. De V6 is zeer soepel en laat je zonder schokken rijden in de lage toeren, waarbij hij opnieuw zeer discreet wordt. Maar zodra je boven de 4.000 toeren gaat, ontdek je een heel andere krachtbron, met een melodieus geluid. En de V6 aarzelt dan niet om nog hogere toeren op te zoeken. Helaas is de transmissie een beetje traag en vergt wat handigheid, een bekend probleem bij de GTV6. Maar die transmissie maakt nu eenmaal deel uit van de geschiedenis van het model.

Naarmate de kilometers vorderen, laat de GTV6 zich gemakkelijk besturen en blijkt hij in alle situaties bijzonder homogeen. Perfect voor lange trajecten. Maar hij kan ook speels uit de hoek komt als je wat meer gaat pezen. Kijk dan wel uit voor de voortrein, want door het behoorlijke gewicht van de zescilinder kan die wat lui aanvoelen.

Goed bewaard

Dit exemplaar van “Serie 2” dateert van 1985, en is dus minder gevoelig voor corrosie dan de vroegere versies. Het zal je niet verbazen dat roest de grootste vijand is van oude Alfa's, waardoor ze zeer duur zijn om restaureren. De auto in de Auto Trends-collectie is evenwel zeer goed bewaard gebleven en heeft in de loop der jaren een mooi glans gekregen, met een zilvergrijs lakwerk (zo'n twintig jaar geleden aangebracht) dat perfect contrasteert met de matzwarte afwerking.

Een troef van de GTV6 is zijn uitstekende betrouwbaarheid: zolang hij perfect is afgesteld, kan je deze auto zorgeloos gebruiken. De V6 vergt wel een vervanging van zijn distributieriem om de 100.000 kilometer (een ingreep die zopas op onze auto werd uitgevoerd) en in geval van overmatig olieverbruik moeten ook de klepgeleiders en dichtingen worden vernieuwd. Zoals met elke oude motor, en vooral een Italiaanse, heeft de V6 een bepaalde tijd nodig om op te warmen voordat hij voluit kan worden gebruikt. De olie moet om de 5.000 kilometer worden ververst als je de motor wil verzorgen. Voor alle mechanische onderdelen zijn er vervangexemplaren op de markt, maar dat geldt helaas niet voor het koetswerk en het beslag. De voorkeur gaat dan ook uit naar een complete auto in zeer goede originele staat, anders zijn grote opzoekingen en daaruit voortvloeiende kosten nodig.

Ben je geïnteresseerd in de GTV6, weet dan dat dit exemplaar te koop is. De motor is onlangs volledig gereviseerd, zodat de GTV6 meer dan ooit klaar is om straks van de lente te genieten.

Geïnteresseerd in onze Alfa GTV6? Doe dan een bod (vanaf 19.990 euro BTWin) met een mailtje naar onze redactiedirecteur Stéphane Lémeret (stephane@autotrends.be).

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in