Testrit Audi RS e-tron GT: Taycan à la Audi

3j geleden

Na de SUV's breidt Audi zijn elektrische line-up uit met een sedan. Een rustige kabbelaar die alleen voor het rijbereik gaat, is het niet geworden. Het onderstel is dat van de Porsche Taycan, zo weet u meteen waar de prioriteiten liggen. Zeker als die beruchte RS-badge op de koffer plakt!

 

U zult meteen begrepen hebben dat de Audi RS e-tron GT sportiviteit en rijplezier nastreeft. Je hoeft niet eens achter het stuur te zitten om dat te begrijpen. Zelfs als hij stilstaat straalt deze Audi gebalde kracht uit. Het design van de RS e-tron GT is sterk en gespierd, met brede schouders, gewelfde flanken en prominente wielkasten. De straatversie lijkt daarin sterk op de RS e-tron GT Concept van twee jaar terug. Het interieur verschilt nogal van wat we bij traditionele Audi's gewoon zijn. Maar het multimediasysteem en de Virtual Cockpit zijn voor de vaste klanten een en al herkenning.

 

 

De krachtigste van het moment!

En Porsche zit ook in de mix voor het technische stuk. Want deze Audi deelt meer dan één vijs en bout met de Taycan. Zoals de aandrijflijn die werd herwerkt in twee vermogensniveaus: 476 pk voor de e-tron GT quattro en 598 pk in deze waanzinnige RS-versie. De Launch Control voert het nog eens op tot 646 pk gedurende 2,5 seconden. Dit is niets anders dan de krachtigste Audi van het moment!

Twee motoren zorgen voor dit vermogen: een exemplaar van 238 pk op de vooras en eentje van 456 pk achteraan, waardoor deze GT de facto vierwielaandrijving heeft. En dat is nog niet alles, want de RS gooit ook een sperdifferentieel op de achteras en optionele vierwielsturing in de strijd!

 

 

Frustratie

Op papier is deze RS e-tron GT dus om van te snoepen. En meer kunnen we er eigenlijk niet over kwijt. Ja, de acceleraties zijn indrukwekkend, heftig zelfs als je het pedaal intrapt, en alle reacties, scherp en ogenblikkelijk, geven een onmiskenbaar sportief gevoel.

Maar helaas, onze rit in het spitsuur tussen Brussel en Antwerpen was meer een kwestie van een duik in de multimediamenu's dan een beproefde test van de sportiviteit van de auto. Ook goed, het geeft ons de kans om er later meer over te vertellen.

 

 

Conclusie

Deze RS e-tron GT is een veelbelovend alternatief. Vooral omdat hij met zijn grote 93 kWh-batterij (waarvan 85 kWh bruikbaar) 487 kilometer autonomie belooft. Bovendien is deze GT ook snel aan het stopcontact, waar hij tot 270 kW aan gelijkstroom kan pakken dankzij het hoogspanningssysteem van 800 volt (ook dat erft hij van zijn neefje bij Porsche).

De prijzen van 102.900 euro (e-tron GT quattro) en 143.200 euro (RS e-tron GT) zijn onvermijdelijk erg hoog, maar liggen uiteindelijk in lijn met de bedragen van de concurrentie, de beoogde klanten en de status van die vier blinkende ringen.

 

 

Sterke punten

- Krachtige en gespierde lijn
- Autonomie en hypersnelle laadcapaciteit
- Indruk van dynamiek achter het stuur.

 

Audi RS e-tron GT

Lengte: 4.990 m
Breedte: 1.960 m
Hoogte: 1.410 m
Koffer: 366 l
Gewicht: 1.598 kg
Batterij: 93 kWh
Autonomie WLTP: 487 km
Vermogen: 598 pk
Koppel: 830 Nm
Maximumsnelheid: 250 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,3 s
Basisprijs: 134.200 euro

 

Tags: Autotests Audi

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in