Testrit Dacia Jogger Hybrid: waarom meer betalen?

1j geleden | Nicolas Morlet

De prijs is niet de enige factor achter het onbeschaamde succes van Dacia in België en Europa. Na het testen van de Jogger met hybride aandrijflijn rijst de vraag: waarom meer betalen?

Dacia voegt een full-hybrid aandrijflijn toe aan de Jogger. Een primeur voor het merk, dat daarvoor niet ver hoefde te zoeken, want de E-Tech-motor komt uit de Renault Clio en Arkana, in een 5 pk kleinere versie. Dat levert 140 pk op, aanzienlijk meer dan de 100 of 110 pk van de benzine- en LPG-motoren tot nu toe. Het is vooral meer dan genoeg om ervoor te zorgen dat de Roemeense cross-over, die op de weegschaal iets meer dan 1.400 kilo weegt, goed presteert. Deze Jogger is ook de zuinigste in het gebruik, met een gemiddeld WLTP-verbruik van 4,8 l/100 km. In werkelijkheid bleek het maar een weinig meer: 5,3 l/100 km na onze paar testdagen, een samenraapsel van lange en kleine korte ritten, zoals bij elke andere auto. Niet slecht dus.

Plezier als bonus

Terwijl het brandstofverbruik onder controle blijft, rijdt de auto opmerkelijk aangenaam. Als je hem gebruikt als een 'goede huisvader', waarvoor hij is ontworpen, schakelt de motor heel vaak terug naar de elektrische modus, in de stad en op lage snelheid, maar dat niet alleen. En dat maakt hem zo efficiënt in alle omstandigheden. Onderweg is de Jogger duidelijk geen sportwagen, maar het comfort is uitstekend en de wegligging geruststellend in alle omstandigheden. Het enige probleem is dat de automaat soms lijkt te aarzelen over welke versnelling in te schakelen, wat aanleiding geeft tot een paar schokken.

Uitgebreide uitrusting

Voor de rest verschilt deze Jogger nauwelijks van de andere versies. De overwegend harde kunststoffen herinneren eraan dat dit een 'goedkope' auto is, maar aan uitrusting ontbreekt het niet. Er zijn verwarmde voorstoelen, een multimedia touchscreen, automatische klimaatregeling, dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera. Deze hybride versie heeft zelfs de luxe van een digitaal instrumentenpaneel. En net als de andere Joggers is hij verkrijgbaar in een vijf- of zevenzitsversie.

Conclusie

De kers op de taart is dat deze Jogger je zelfs met alle opties nooit meer dan 28.650 euro gaat kosten. En als je een deel van de uitrusting kunt missen, met name het navigatiesysteem, dat handig is vervangen door je smartphone via de geïntegreerde houder naast het centrale scherm, dan kan de prijs worden verlaagd naar 26.210 euro. Daarmee is het de duurste Dacia ooit, maar ook de goedkoopste full-hybrid break op de markt! Dus als je voor die prijs op zoek bent naar een veelzijdige, volledig uitgeruste auto met een efficiënt rijgedrag en een aangename, efficiënte motor, verwijs ik graag naar de vraag bovenaan het artikel...

Sterke punten:

- Aangename, efficiënte motor

- Binnenruimte

- Erg volledige uitrusting

 

Dacia Jogger Hybrid 140

Lengte: 4,54 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,69 m

Bagageruimte: 702-2.094 liter

Gewicht: 1.432 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,5 l/100 km

Testverbruik: 5,3 l/100 km

Vermogen: 140 pk

Koppel: 205 Nm

Topsnelheid: 167 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 9,8 s

CO2: 108 g/km

Basisprijs: 26.210 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in