Testrit Dacia Spring Extreme 65: op veler verzoek terug
De Dacia Spring is de op twee na best verkochte elektrische auto in Europa. Maar... de twee modellen die hoger staan in de rangschikking, zijn voornamelijk afhankelijk van de verkoop aan bedrijven en zelfstandigen. Terwijl Dacia bijna uitsluitend vertrouwt op de verkoop aan particulieren. Daarom is de kleine Spring de populairste elektrische auto onder degenen die echt voor hun auto betalen. Kortom, hij is populair. Maar dat betekent niet dat klanten geen opmerkingen hadden. En met deze nieuwe Extreme 65-versie geeft Dacia ze precies waar ze om vroegen: een beetje meer stijl en een beetje meer paardenkracht.
Kleine herinnering
Laten we beginnen met de sterke punten van de Dacia Spring in herinnering te brengen. Ten eerste is het een stadsauto, een categorie waarin elektrificatie oneindig veel zinvoller is dan in het segment van de familiale SUV's, die bijvoorbeeld meer dan twee ton wegen. Omdat een stadsauto een vrij kort dagelijks woon-werkverkeer aflegt, is het niet nodig om te streven naar het rijbereik van een diesel. Dacia claimt een actieradius van 220 kilometer, wat een batterij van rationele grootte inhoudt, met alle gevolgen van dien op het gebied van gewicht en gebruik van zeldzame materialen. Minder gewicht betekent onvermijdelijk minder brandstofverbruik. Hier kunnen we dus echt spreken van energie-efficiëntie. En dit alles brengt ons bij de belangrijkste factor van Dacia's succes in het algemeen: de prijs. Er wordt gezegd dat de helft van de prijs van een elektrische auto de prijs van de batterij is. Kleine batterij, kleine prijs, en zo is de Dacia Spring de goedkoopste elektrische auto op de markt.
Tenminste gedeeltelijk, omdat de relatief eenvoudige kunststoffen en essentiële uitrusting in de Spring dezelfde rol spelen als in elke 'traditionele' Dacia. Verhoogt deze nieuwe versie de prijs aanzienlijk? Verhogen, ja. Aanzienlijk, nee. Want Dacia is bedreven in het geven van meer voor minder.
Conclusie
De extra stijl van deze Extreme-uitvoering kost niet veel. Iets modieuzere kleuren, koperen accenten, dakrails... Dit alles is gebaseerd op de Expression-uitvoering, die al vrijwel volledig is uitgerust (airconditioning, multimediasysteem met aanraakscherm, enz.). Waarom kost een Extreme dan 900 pond meer? Omdat hij als enige de nieuwe motor van 65 pk krijgt, 20 pk meer dan de andere Spring-modellen. Deze nieuwe motor maakt hem nog wendbaarder in de stad en vooral veel comfortabeler op snelle wegen. De actieradius is nog steeds 220 kilometer. Volgens ons zit Dacia met deze versie op de goede weg, wat het succes van de Spring alleen maar goter kan maken.
Sterke punten:
Onklopbare prijs
Echte energie-efficiëntie
Comfort op grote wegen
De Dacia Spring Extreme 65
Lengte: 3,73 m
Breedte: 1,77 m
Hoogte: 1,51 m
Bagageruimte: 290-620 liter
Gewicht: 1.017 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 14,5 kWh/100 km
Vermogen: 65 pk
Koppel: 113 Nm
Topsnelheid: 125 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 13,7 s
Actieradius (WLTP): 220 km
Basisprijs: 22.690 euro