Testrit Isuzu D-Max V-Cross: als werken een hobby is
... De derde generatie vult zijn gamma aan met een V-Cross-versie, waarvan de uitrusting en de presentatie geïnspireerd zijn op de wereld van de SUV's.
Aan inspiratie hadden de ontwerpers van de nieuwe Isuzu D-Max geen gebrek. De pick-up van de derde generatie heeft een modern en herkenbaar design, met een grote grille vooraan en best mooie koplampen die taps toelopen voor een indringende blik. Het design van de V-Cross-versie wordt verder versterkt door de zwarte carrosserie-elementen. Die vindt u terug op de treeplanken, grille, spiegels, rolbeugel op het laadbed enzovoort.
In het interieur ziet het dashboard er zelfs uit alsof het rechtstreeks uit een SUV komt. De lijnen zijn vierkant en in het midden bevindt zich een aanraakscherm van 9 duim (voor multimedia), maar het is eerder karig bij gebrek aan een navigatiesysteem. Gelukkig wordt dit gemis gecompenseerd door de aanwezigheid van Apple CarPlay en Android Auto.
Voor de rest zijn de materialen degelijk voor deze categorie. Kunstlederen bekleding is standaard op het V-Cross-uitrustingsniveau, net als een elektronisch gestuurde klimaatregeling met twee zones en de meest uitgebreide lijst van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen in zijn categorie. Daardoor ving de D-Max een vijfsterrenclassificatie in de crashtest van EuroNCAP.
Soepel en zuinig
Op de weg zijn deze rijhulpmiddelen zeer opdringerig, zodat u sommige ervan best uitschakelt (rijstrookbewaking bijvoorbeeld), anders grijpen ze te onaangenaam in. Helaas een nogal ingewikkelde opdracht, waarbij u door de instellingenmenu's moet bladeren, wat alleen kan als de auto stilstaat.
De D-Max rijdt lang niet oncomfortabel voor een pick-up, met de karakteristieke stuitering van de bladveren achterop goed onder controle. De dieselmotor, met een cilinderinhoud van "slechts" 1,9 liter, levert zijn 164 pk op een nogal luidruchtige manier af bij het accelereren, maar bedaart aan kruissnelheid. Dan is hij ook bijzonder zuinig: 8,5 liter per 100 km bij normaal rijden. De zestrapsautomaat werkt goed mee.
Conclusie
Deze D-Max biedt in alle veiligheid en comfortabel plaats aan vijf inzittenden, in die zin is hij een personenwagen waardig. Maar dat overschaduwt zijn capaciteiten voor het ruigere werk en het terrein niet. Het Japanse nutsvoertuig kan een ton vervoeren in zijn achterbak, tot 3.500 kg trekken, zich verplaatsen in 80 cm water en zich ver van de weg wagen dankzij zijn vierwielaandrijving.
Veel meer kan een professional niet verlangen, zeker niet nu die niet langer hoeft te kiezen tussen nutsvoertuig en gezinswagen. Helaas is de D-Max erg duur in zijn V-Cross versie met dubbele cabine: 48.370 euro inclusief btw (39.975 euro exclusief).
Sterke punten
- Aantrekkelijk design
- Hoogstaande veiligheid
- Werkpaard én personenwagen
Isuzu D-Max V-Cross
Lengte: 5.265 mm
Breedte: 1.870 mm
Hoogte: 1.790 mm
Laadvermogen: 1.000 kg
Gewicht: 2.050 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 9,2 l/100km
Vermogen: 164 pk
Koppel: 360 Nm
Topsnelheid: n.b.
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.
CO2 (WLTP): 241 g/km
Basisprijs: 48.370 euro (btw inbegrepen)