Testrit KTM X-BOW GT-XR - Een racewagen voor de openbare weg!

11mnd geleden | Stephane Monsin

In het begin was er de radicale KTM X-Bow, een minimalistische roadster geproduceerd door de Oostenrijkse motorfabrikant KTM. De GT-XR, die uitgebreid werd aangepast voor wedstrijdgebruik, is nu door KTM omgebouwd tot een versie voor de straat. Toch blijft het resultaat een auto met veel 'racegevoel'.

De KTM X-Bow GT-XR is in de eerste plaats een showauto, want hij heeft een bijzonder kenmerk dat hem op zichzelf al tot een populaire attractie maakt: een soort koepel die omhoog gaat om vrije toegang tot het passagierscompartiment te verschaffen. Een slimme oplossing voor een van de basisproblemen van de X-BOW en zijn volledig carbon chassis: het ontbreken van een deur. Voor de inzittenden is dit nog maar het begin, want het moment waarop deze koepel zich sluit is niet minder spectaculair. Het is vooral het startschot voor een aantal behoorlijk uitzonderlijke sensaties. Voor de rest zijn de praktische aspecten, zoals je je kunt voorstellen, zeer beperkt. Een kleine bagageruimte van 160 liter tussen het passagierscompartiment en het motorcompartiment, een dashboardkastje tussen de rugleuningen, een smartphonehouder voor gebruik als gps en multimediasysteem... En dat is het dan wel zo'n beetje. De kleine ramen openen naar boven, maar kunnen tijdens het rijden niet open blijven.

KTM X-Bow GT-XR: mythische motor

Terwijl de 'originele' X-Bow het moest stellen met Audi's 2,0 liter-turbo, profiteert de GT-XR van Audi's legendarische 2,5 liter-vijfcilindermotor. In dit geval is hij opgevoerd tot 500 pk en omdat deze van een racewagen afgeleide auto weinig concessies doet aan comfort (hij heeft wel verwarming en airconditioning), weegt hij slechts 1.130 kilo. Achter het stuur valt vooral de verbinding met de weg op, net als in een racewagen. Hetzelfde geldt voor de directe, precieze besturing en de peddels van de versnellingsbak, die plezant klikken bij het schakelen.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten van een 'raceauto op de weg', is deze GT-XR eigenlijk heel comfortabel. Toegegeven, het geluidsniveau is hoog, maar je kunt nog steeds met elkaar praten. En hoewel de vering stevig is, wordt dit gecompenseerd door de uitstekende kuipstoel en gordels, die je stevig op je plaats houden. Het resultaat is dat je in elke bocht wilt aanvallen...

Conclusie

Qua pure acceleratie haalt de KTM duidelijk niet het niveau van een echte supercar. Maar de vermogen-gewichtsverhouding geeft je wel een gewéldig gevoel. Bovendien is zijn karakter perfect afgestemd op zijn uiterlijk: hij is hardcore. De niet-bekrachtigde remmen vereisen wat spierkracht in de benen en als je de rijhulp uitschakelt, moet je de kunst van het 'plaatsen' onder de knie krijgen om acrobatische toeren in bochten te vermijden. Maar met het ESP ingeschakeld gaat hij met gemak sneller dan bijna elke supercar van dit moment. Deze KTM is een unieke auto: de zeldzame kopers die bereid zijn om zo'n 350.000 euro uit te geven, zullen niet teleurgesteld zijn!

Sterke punten

Uniek racegevoel

Ongelooflijk uiterlijk

Aanvaardbaar comfort

 

KTM X-BOW GT-XR

Lengte: 4.626 m

Breedte: 2.041 m

Hoogte: 1.164 m

Koffervolume: 160 liter

Rijklaar gewicht: 1.130 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 9,1 l/100 km

Vermogen: 500 pk

Koppel: 581 Nm

Topsnelheid: 280 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,4 s

CO2-uitstoot (WLTP): 214 g/km

Basisprijs: +/- 350.000 euro

Tags: Autotests KTM
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in