Testrit Lotus Emira: einde en begin van een nieuw tijdperk
De Emira is beter op maat gsneden van het dagelijks leven dan de vorige Elise en Exige, en zelfs de Evora. Het interieur zit vol praktische details: bekerhouders, opbergruimte achter de stoelen, make-upspiegels en opbergvakken in de portieren. Dit maakt het tot een voertuig dat je van maandag tot zondag kan gebruiken, zeker wanneer de uitrusting ook nog sleutelvrije toegang, regensensoren, parkeerhulp en zelfs een veelheid aan rijhulpmiddelen omvat. Deze nieuwe richting wordt ook weerspiegeld in het gespierdere, assertievere design van het nieuwe model, duidelijk geïnspireerd op de elektrische hypercar van het merk, de Evija.
Op technisch vlak is de Emira gebaseerd op een nieuw platform en de carrosserie is hoofdzakelijk gemaakt van glasvezel. Achter de inzittenden, centraal gelegen, laat Lotus de keuze: een 3,5-liter-turbo-V6 van Toyota met 400 pk, of een viercilinder: de 2.0-turbo van AMG met 360 pk, bij Lotus "i4" gedoopt. Deze laatste heeft, hoewel hij minder krachtig is, het voordeel dat hij ongeveer 30 kilo lichter weegt (1.405 tegen 1.435 kg) en dus een gunstiger verhouding tussen vermogen en gewicht neerzet.
Opsteker
Lotus belooft dit alles zo werd geïntegreerd dat het rijplezier patent blijft. Om aan alle verwachtingen te voldoen, biedt Lotus de Emira aan in een 'Touring'- of een 'Sport'-onderstel, waarbij het laatste uiteraard is voorbehouden aan degenen die van plan zijn hun auto op het circuit te gebruiken.
Het eerste wat onderweg opvalt, is het rijcomfort. De Emira stelt zich volgzaam en comfortabel op terwijl de V6 aangenaam en zeer "civiel" zijn koppel vanaf lage toerentallen levert. Daardoor moet je niet al te veel met de versnellingspook aan de slag. Een andere opsteker is dat de geleiding van de versnellingsbak perfect is en sterk bijdraagt tot het rijplezier. Het aluminium chassis zorgt voor een voorbeeldige stijfheid en een "weggevoel" typisch voor Lotus, met een zeer precieze voorkant die alle informatie van de weg doorgeeft aan de bestuurder.
Conclusie
Deze Lotus van het nieuwe tijdperk bezit een veelzijdigheid die we nog niet eerder bij het merk zagen. De Emira is zo meegaand dat je er al snel een lange reis mee zult plannen. Zijn gedrag op de openbare weg staat echter in schril contrast tot dat op het circuit. In de ”Track”-modus springt de naald op de toerenteller naar de top van het toerentalbereik. De remmen zijn krachtig en houden het lang uit, en de grote achterbanden zorgen ervoor dat de auto veel tractie heeft. De Lotus Emira V6 is nog steeds een echte sportcoupé, maar met een GT-dimensie die Lotus in staat stelt zijn klantenbestand uit te breiden. En dat is inderdaad de bedoeling!
Sterke punten:
- Bruikbaar voor alledag
- Authentiek rijplezier
- Rassporter voor op circuit
Lotus Emira V6
- Lengte: 4.41 m
- Breedte: 1,89 m
- Hoogte: 1,22 m
- Koffervolume: n.v.t.
- Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): n.b.
- Cilinderinhoud: 3.456 cc
- Vermogen: 400 pk
- Koppel: 420 Nm
- Topsnelheid: 288 km/u
- Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,3 sec.
- CO2 (WLTP): 243 g/km
- Basisprijs: ca. 95.000 euro (First Edition)