Testrit MG ZS ICE: slecht nieuws voor Dacia

1j geleden Stephane Monsin

Terwijl de "gevestigde" fabrikanten massaal investeren in elektriciteit en aankondigen dat ze op min of meer lange termijn zullen afstappen van verbrandingsmotoren, kiest MG voor de tegenovergestelde aanpak: na zijn geëlektrificeerde voertuigen lanceert het merk... benzinemotoren. Het prijsargument weegt nu nog sterker door.

De MG ZS EV, een eerlijk voertuig met geen andere pretentie dan die van een aangename elektrische auto tegen een zeer concurrentiële prijs, werd alom gewaardeerd door de critici. Zijn recente update had enkele van de gemelde tekortkomingen gecorrigeerd, zoals de kwaliteit van de afwerking, het ontwerp en het multimediasysteem. Goed werd beter, en daar stopt het niet. Wij vonden de ICE (Internal Combustion Engine) goed passen bij deze versie.

1.5 of 1.0

MG biedt niet één, maar twee benzinemotoren. De eerste is een 106 pk sterke 1,5 liter met vier cilinders en een handgeschakelde vijfbak. Dit is de enige motor die in de Comfort-uitvoering wordt aangeboden. In de Luxury-uitvoering kunt u kiezen tussen deze motor en een 111 pk sterke 1.0-driecilinder met turbo, die kan worden gecombineerd met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak, beide met zes versnellingen. Wij probeerden de duurste versie (hoewel alles relatief is): de 1.0 met automatische versnellingsbak in Luxury-trim.

Volgens ons werkt de overstap naar benzine bijzonder goed voor de ZS. Omdat het chassis, zonder het gewicht van de batterijen, nog comfortabeler overkomt. Het comfort zit echt goed, zonder dat het resulteert in een auto die waggelt in de bochten. Bovendien is de geluidsisolatie van uitstekende kwaliteit, zodat deze versie nauwelijks luider klinkt dan zijn elektrische confrater. Dit is dus nog steeds een zeer bescheiden auto, maar wel een heel prettige om mee te leven voor wie geen bijzonder sterk temperament zoekt.

Ja, er is nog ruimte voor verbetering. De automatische versnellingsbak werkt bijvoorbeeld nauwelijks mee als je het tempo opvoert. Het multimediasysteem heeft nog een basic randje, maar Apple Car Play en Android Auto helpen de gaten op te vullen. Ten slotte laat de ZS minder essentiële rijhulpmiddelen achterwege, zoals actieve rijbaanassistentie en "intelligente" cruisecontrol. En met dit alles in het achterhood, is niet moeilijk te raden welke concurrent de MG ZS-benzine in ogenschouw neemt...

Conclusie

Kennen we nog een benzine-SUV die zeer betaalbaar is, gewoon door enkele slimme technische keuzes te maken? Je raadt het al: de Dacia Duster. Met een vanafprijs van 18.485 euro en een plafondprijs van 23.485 euro is de ZS nog altijd een paar honderd euro duurder dan de gelijkwaardige Roemeen. Maar de MG speelt nog twee troeven uit. Ten eerste heeft hij een flatteuzer interieur, vooral als Luxury-versie, in kunstleder en met stiksels tot op het dashboard. Ten tweede, de badge zal misschien iets minder het slachtoffer zijn van... snobisme. In ieder geval, de Dacia staat niet langer alleen op de markt van de echt betaalbare auto. Goed nieuws voor iedereen dus... behalve voor Dacia.

Sterke punten

- Zeer aangename rit

- Geluidsisolatie

- Veel waar voor zijn geld

 

MG ZS 1.0

Lengte: 4,32 m

Breedte: 1,80 m

Hoogte: 1,64 m

Koffervolume: 448 - 1.375 l

Cilinderinhoud: 999 cc

Vermogen: 111 pk

Koppel: 160 Nm

Topsnelheid: 180 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u) : 11,2 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 6,6 l/100 km

CO2 (WLTP): 149 g/km

Prijs: 21.985 € TVAC

Tags: Autotests ZS

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in