Testrit Mazda MX-30 R-EV : Elektrisch met wankelmotor

1j geleden | Stephane Monsin

De R-EV-versie van Mazda's elektrische crossover vertrouwt niet alleen op zijn accu's om vooruit te geraken. Hij is elektrisch, maar dan anders. Want zijn originele technische oplossing verzoent een batterij met die goeie oude wankelmotor.

Deze technische oplossing is écht origineel. Onder de motorkap van deze MX-30 ligt een motor die Mazda resoluut weigert zichzelf tot de vergetelheid te veroordelen: de rotatiemotor, ook wel bekend als de wankelmotor. Het is met deze motor dat Mazda een 'tekortkoming' van zijn 100% elektrische MX-30 rechtzet: een actieradius van 200 kilometer. Wel ovetuigend vanuit milieu-oogpunt, maar te weinig om het publiek te overtuigen. Mazda heeft er daarom voor gekozen om de helft van de 35,5 kWh grote batterij te verwijderen en te vervangen door een benzinetank van 50 liter en een wankelmotor van 830 cc.

Noch plug-in, noch range extender

Hiermee vindt Mazda praktisch een nieuw concept uit. Want de wankel heeft geen aandrijffunctie en voorziet de elektromotor alleen van vermogen. Het is dus geen plug-inhybride in de conventionele zin van het woord. Bovendien kan de brandstoftank met 50 liter niet worden omschreven als 'reservetankje'. We hebben het dus niet over een elektrische auto met een range extender. Het is een andere oplossing, waarbij Mazda energiezuinigheid wil verzoenen met gemoedsrust tijdens het gebruik. Wat dat laatste betreft is de opdracht geslaagd, want de totale actieradius komt makkelijk boven 500 kilometer uit.

Wat betreft brandstofefficiëntie valt er net zoveel te debatteren als bij een gewone plug-in. In elektrische modus ligt het brandstofverbruik rond de 15-17 kWh/100 km. Tegenwoordig doen 100% elektrische auto's het beter. In hybride modus claimt Mazda een gehomologeerd cijfer van 1,0 l/100 km (CO2: 21 g/km), maar onze testrit van zo'n 200 kilometer openbaarde een reëel cijfer van eerder 4,5-5,5 l/100 km. Niets om je voor te schamen, maar ook niets bijzonders. Dat gezegd hebbende, moeten we ook eerlijk zijn: tijdens onze testrit hebben we niet bepaard op de bechikbare 170 pk, en wel om twee redenen. De eerste is dat we de motor regelmatig hebben aangepord... gewoon voor het plezier om dat kenmerkende wankelgeluid te horen. De tweede reden is dat dit een Mazda is, met alles wat dat met zich meebrengt op het gebied van rijplezier.

Conclusie

Kortom, het recept voor een elektrische auto aangedreven door een wankelmotor is geen wonderoplossing op het gebied van energie. Maar de Mazda MX-30 R-EV heeft zijn argumenten. Allereerst zijn originaliteit, zowel esthetisch (het profiel van een cross-overcoupé, suicide doors) als technisch, zoals we net hebben besproken. Dan is er nog de typische Mazda funfactor en tot slot... de prijs. 37.070 euro is wellicht in veel gevallen te hoog voor de 100% elektrische versie, die vanwege de actieradius wordt gedegradeerd tot tweede auto. Maar deze versie kost even veel. Dus, een plug-in in staat om ver te reizen en die dagelijks 100 kilometer elektrische actieradius biedt? Voor dit geld is, is dat niet slecht.

Sterke punten

- Esthetische en technische originaliteit

- Typische Mazda-rijplezier

- Vrij concurrerentiële prijs

 

Mazda MX-30 R-EV

Lengte: 4,39 m

Breedte: 1,79 m

Hoogte: 1,55 m

Koffervolume: 350 - 1.155

Accu: 17,5 kWh

Bereik: 85 - 110 km

Brandstoftank: 50

Vermogen: 170 pk

Koppel: 260 Nm

Topsnelheid: 140 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,1 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,0 l/100 km

CO2: 21 g/km

Prijs: 37.070 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in