Testrit McLaren Elva: extravagantie van 1,7 miljoen euro!
Deze Elva is de krachtigste McLaren aller tijden. Ontdaan van dak en ramen is het een radicaal concept, want zelfs een noodkap ontbreekt. De zon kan dus maar beter van de partij zijn. Na het openen van de deur, die naar boven opengaat, verloopt het instappen supergemakkelijk, door het ontbreken van dat dak.
De stoelen zijn gemaakt van een door McLaren als revolutionair omschreven materiaal, de Ultrafabrics. Het lijkt op leder, maar is veel minder gevoelig voor warmte, koude en vochtigheid. Elk van de 149 kopers kan het aan zijn persoonlijke smaak aanpassen.
In het begin wou McLaren overigens 399 exemplaren van de Elva bouwen, maar de crisis en de moeilijke markt voor dit soort folietjes heeft die plannen in de war gestuurd. In ieder geval, zij die een bestelling hebben geplaatst kunnen zich verheugen: hun speelgoed zal op het einde van de rit nog exclusiever zijn. Verkocht voor 1,7 miljoen euro, moet het op termijn een goede investering worden.
Makkelijk te temmen
Eerlijk gezegd, het is geen enkel probleem om met deze hyperexclusieve machine in de stad te rijden. Het zicht is perfect (behalve naar achteren), de afmetingen zijn makkelijk in te schatten ondanks de bovengemiddelde breedte, en de V8 spint lekker zonder te overdrijven. De transmissie gedraagt zich verrassend soepel als je rustig rijdt. Met 815 pk en 1.148 kilo zou je denken dat je een wild beest moet temmen, vooral omdat al het vermogen alleen via de achterwielen gaat. Toch is het niet zo. Natuurlijk duwt het. Natuurlijk moet je op je hoede zijn, vooral op de smalle, drukke wegen die wij in Zuid-Frankrijk voor de voeten geworpen kregen. En natuurlijk, de bochten arriveren in een rotvaart.
Maar toch is de Elva allesbehalve een wildebras. Het zeer lineaire karakter van de twin-turbo-V8, die van 1.000 tot 8.000 t/min min of meer gelijkmatig stuwt, met een voor zijn categorie relatief modest geluid, heeft daar veel mee te maken. Net als de versnellingsbak, die zo perfect is dat hij geen seconde aandacht vraagt. En de rest komt op het conto van de befaamde McLaren-vering, die efficiëntie en comfort combineert als geen ander.
Liever met helm
Het klinkt paradoxaal, maar toch: dit racebeest is allesbehalve moeilijk te besturen, want het chassis is duivels efficiënt! Door het ontbreken van een voorruitstijl kunt u de auto precies plaatsen waar u hem wilt. En u hebt het gevoel dat hij, ongeacht de snelheid, altijd kan blijven gaan. Ook het stuurgevoel is perfect, terwijl de remmen buitengewoon krachtig en duurzaam zijn, wat niet verwonderlijk is gezien het lage gewicht van deze machine.
Wel is het dragen van een helm eigenlijk een must. Anders wordt de McLaren Elva echt vermoeiend om te rijden. Het aangezicht krijgt namelijk wel wat te verduren.