Testrit Mercedes E-Klasse: focussen op de essentie

1j geleden | Stephane Monsin

Een autoklassieker als de E-Klasse testen is een beetje de temperatuur opnemen van de autoplaneet. En ook op die planeet is het klimaat duidelijk veranderd.

Sinds enkele jaren delen de E-Klasse en de S-Klasse de rol die voorheen was voorbehouden aan alleen de S-Klasse: het lanceren van comfort- en veiligheidssnufjes die nieuwe normen stellen voor de hele auto-industrie. Maar de ontwikkeling van een nieuwe auto waarvan verwacht wordt dat hij zal uitblinken, kost enorm veel geld. En zelfs voor een merk als Mercedes zijn de middelen niet onbegrensd. Dat deze middelen momenteel grotendeels worden opgeslokt door de ontwikkeling van elektrische auto's, blijft niet onopgemerkt tijdens een proefrit in de nieuwe E-Klasse.

Kleine stapjes

Je krijgt namelijk het gevoel dat Mercedes niet de middelen heeft gehad om de gebruikelijke spectaculaire generatiesprong te maken. In plaats van een kwantumsprong zet het model eerder kleine stapjes. De belangrijkste nieuwe functies zijn de volledig autonome inhaalfunctie op de snelweg (maar natuurlijk wel met je handen aan het stuur), de videoconferentietoepassingen die in het MBUX-multimediasysteem zijn geïntegreerd en de mogelijkheid om via streaming video te bekijken op het optionele derde scherm van het Hyperscreen-dashboard. Maar de fabrikant heeft wel geïnvesteerd waar het telt. Ten eerste is de E-Klasse groter dan zijn voorganger - en dus ruimer, vooral op de achterbank. Ten tweede beperkt de nieuwe E-Klasse, tegen de huidige trend in, strikt het gebruik van harde kunststoffen en kan hij bogen op een bijna perfecte kwaliteit, zelfs op de meest verborgen plaatsen. Het enige echte punt van kritiek op het interieur zijn de stoelen, die te stevig zijn voor een topklasse-Mercedes en waarin het niet altijd gemakkelijk is om een echt bevredigende positie te vinden.

Dan is er nog wat wij het belangrijkste vinden aan een Mercedes E-Klasse: een maatstaf zijn onderweg. Dat is hij nog steeds. Maar het chassis van de nieuwe E-Klasse bewijst eens te meer dat Mercedes keuzes heeft moeten maken. Het goede nieuws is dat het merk zijn basis kent en daarom heeft gekozen voor een comfort dat aan de verwachtingen voldoet. Dit gaat ten koste van een minder scherpe voortrein, maar laten we eerlijk zijn, je moet de auto afbeulen om dat te merken.

Conclusie

De motoren, nog een van de fundamenten van de E-Klasse, leveren wat van hen wordt verwacht: vlotheid en bedieningscomfort. De 2.0-diesel met 197 pk en 440 Nm herinnert ons aan het eenvoudige plezier en de onstuitbare efficiëntie van een 'klassieke' motor, terwijl de plug-inversies op benzine (313 of 380 pk) de belofte van een elektrische actieradius van ongeveer 100 kilometer waarmaken. Mercedes biedt ook een 2,0 liter-benzinemotor met 204 pk aan en het aanbod wordt verder uitgebreid met extra versies van die benzinemotor, zescilinders op benzine en diesel en een plug-in op diesel met 313 pk en 700 Nm. De nieuwe Mercedes E-Klasse is minder dan gewoonlijk een technologisch paradepaardje, maar concentreert zich op de essentie: comfort en een bovengemiddelde kwaliteit. Zou dit niet een van de beste jaargangen uit de geschiedenis van het model kunnen zijn?

Sterke punten

- Elegante en moderne stijl

- Uitgebreid mechanisch assortiment

- Toegewijd aan de basisprincipes van comfort en kwaliteit

 

De Mercedes E 220d

Lengte: 4,94 m

Breedte: 1,88 m

Hoogte: 1,46 m

Koffervolume: 540 l

Gewicht: 1.975 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,9-5,7 l/100 km

Vermogen: 197 pk

Koppel: 440 Nm

Topsnelheid: 234 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,8 s

CO2-uitstoot (WLTP): 130-149 g/km

Basisprijs: n.b. (medio augustus 2023)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in