Testrit Mercedes GLC Coupé: beetje meer plezier, beetje minder dorstig
De SUV-coupé is momenteel de populairste subcategorie. Brede merken, luxemerken, iedereen heeft er één of zelfs meerdere. Vanwaar deze plotse rage? Naar onze bescheiden mening is het een door energievereisten opgelegde overgang. Een overgang die gepaard gaat met koetswerken die per definitie aerodynamischer zijn dan die van 'normale' SUV's en die, door auto's aan te bieden die steeds gestroomlijnder en steeds lager worden, de indruk wekt dat fabrikanten hun klanten stilletjes doen terugkeren naar... de eenvoudige berline. Maar dat is allemaal speculatie. Ondertussen is de markt gek op deze SUV's met hun meer dynamische (om niet te zeggen sportieve) profiel, die ook een andere rijervaring lijken te beloven.
Standaard sportonderstel
Zo installeert Mercedes op de GLC standaard een sportonderstel voor het hele gamma. Op de plug-inversies is de achterwielophanging bovendien uitgerust met automatisch in de hoogte verstelbare luchtdempers. En als optie kun je nog verder gaan, met luchtvering op alle vier de wielen en meesturende achterwielen. Zoals we net al zeiden, is de GLC Coupé gebaseerd op de plug-inhybride versies van de GLC Coupé (313 of 381 pk benzine, 335 pk diesel), die in reële omstandigheden ook zo'n 90 kilometer elektrische actieradius bieden. De rest van de catalogus is een kopie, met de 2.0-benzineversies van 204 en 258 pk en de diesels van 197 en 269 pk.
Op de weg past het eenvoudige sportonderstel van de dieselversie met 197 pk heel goed bij het uiterlijk van de GLC Coupé, waardoor hij een behoorlijk meeslepend gevoel aflevert wanneer je hem sportief over bochtige wegen ment. We waarderen het ook dat Mercedes niet overdrijft, want comfort is verzekerd in wat bovenal een gezinsauto is. De andere versie die we testten, de plug-inversie op benzine, was uitgerust met het volledige pakket: luchtvering en vierwielsturing. Op hetzelfde soort parcours is die laatste optie duidelijk een must. Hij is zo wendbaar dat de auto zijn imposante 2.300 kilo gemakkelijk doet vergeten.
Conclusie
Dynamischer op de weg dan de klassieke GLC? Niet noodzakelijkerwijs, als je bij die laatste ook de juiste opties aanvinkt. Maar dat is alvast niet nodig bij deze coupé, die inderdaad sexier is. Desondanks zijn de achterzetels niet minder ruim. Bovendien hebben de vloeiendere lijnen van de coupé een grotere positieve invloed op het brandstofverbruik dan de technische specificaties doen vermoeden. Alles wijst dus in het voordeel van de GLC Coupé en de enige reden om voor zijn klassieke broer te gaan is het maximale laadvolume. Maar afgezien daarvan... De basisprijs voor een benzineversie met 204 pk? Dat is dan 62.315 euro inclusief btw.
Sterke punten
Vloeiende en aangename lijnen
Interieurruimte en bagageruimte
Rijdynamiek vanaf basisversie
De Mercedes GLC Coupé 300d 220d
Lengte: 4.764 m
Breedte: 2,075 m
Hoogte: 1,615 m
Volume kofferruimte: 545-1.490
Gewicht: 2.045 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,7 l/100km
Vermogen: 269 pk
Koppel: 550 Nm
Topsnelheid: 249 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,4 s
CO2-uitstoot (WLTP): 149 g/km
Basisprijs: € 81.070 Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)