Testrit Mini Cooper SE Cabriolet: strippen ter afscheid
Om de vierde generatie driedeurs-Mini's met pensioen te sturen, was het nodig om de gelegenheid te vieren. Dat is precies wat Mini heeft gedaan met de lancering van de allereerste elektrische cabriolet op de markt. Natuurlijk is er al de Fiat 500, maar de Italiaanse auto is niet helemaal cabriolet.
Ongewijzigd recept
Het was dan ook met veel enthousiasme dat we op Mallorca achter het stuur van deze Mini Cooper SE Cabrio kropen. Toch is het recept op papier vrijwel identiek aan dat van de Mini Cooper SE: 184 pk die de voorwielen aandrijven met een theoretische actieradius van ongeveer 201 km dankzij een batterij van 28,9 kWh. Het enige opmerkelijke verschil is de chrono van 0 tot 100 km/u in 8,2 seconden, tegenover 7,3 seconden voor zijn tweelingzusje mét dak. De reden? Het gewicht, deze cabriolet is ongeveer 100 kilo zwaarder dan de Cooper SE zonder dak. Maar is dat een nadeel? Daar komen we zo achter.
Wat zullen we zeggen over de esthetiek? Het recept werkt heel goed. Dus waarom wijzigen? Laten we het even hebben over de 100% gerecycleerde aluminium wielen en... twee '1 van 999' badges. Een uiterst belangrijk detail, want met de nieuwe generatie voor de deur heeft Mini een beperkte productie van slechts 999 stuks gepland! Er zijn er 45 toegewezen aan België, en daarvan zoeken nog vijf exemplaren een garage.
Aan boord is niets veranderd. De stoffen softtop kan met een druk op de knop elektrisch worden geopend en gesloten bij snelheden tot 30 km/u. Hij kan ook naar wens worden versteld, zoals een schuifdak. Maar als je de tijd van je leven wilt hebben, kun je deze Mini net zo goed helemaal uitkleden en de ramen laten zakken. In dat geval zal het plaatsen van het windnet achteraan nuttig zijn om de stilte te optimaliseren, zolang je bereid bent het zonder achterpassagiers te doen. In deze configuratie bereikt de ontspannen rij-ervaring langs toeristische wegen nieuwe hoogten.
Conclusie
Wat is er beter dan een elektrische cabriolet? Met dit type auto kunnen we genieten van een ontspannende auditieve ervaring, waarbij we de golven in de verte horen of het gezang van vogels. Bovendien belemmert de 1.465 kilo van deze Mini Cooper SE Cabrio zijn wendbaarheid niet. Bij het accelereren is de stuwkracht niet zo razendsnel als bij andere elektrische auto's, maar daar is hij ook niet voor gemaakt.
Dan is er nog de buitensporige prijs van 61.000 euro! Zeldzaamheden zijn duur, maar toch... Vooral omdat de volgende generatie ook in een elektrische cabriolet zal komen, die in grotere aantallen wordt geproduceerd. Het beste is om je hiervan bewust te zijn, om niet gefrustreerd te geraken!
Sterke punten:
- Exclusiviteit
- Charme
- Wendbaarheid
Mini Cooper SE Cabrio
Lengte: 3,86 m
Breedte: 1,72 m
Hoogte: 1,42 m
Koffervolume: 160
Accu: 32,6 kWh (netto: 28,9)
Actieradius: 201 km
Vermogen: 184 pk
Koppel: 270 Nm
Topsnelheid: 150 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,2 sec.
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 17,2 kWh/100 km
Prijs: 61.000 euro