Testrit Renault Mégane E-Tech Electric : geslaagde metamorfose
Renault heeft het niet overdreven met zijn nieuwe Mégane E-Tech: met een lengte van slechts 4,20 meter is hij veel korter dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3 (-6 cm) én de reguliere Mégane met verbrandings- of hybridemotor (-15 cm) waarmee hij een paar jaar zal samenleven. Die compacte afmetingen worden niet weerspiegeld in het gespierde, ruige uiterlijk, met een herdefiniëring van de proporties door de wielen naar de vier hoeken te verplaatsen voor zoveel mogelijk ruimte tussen de assen voor onder andere de accu.
Een ander voordeel van deze architectuur is dat ze veel ruimte aan de inzittenden biedt: 4 volwassenen van 1,80 m kunnen comfortabel plaatsnemen, en de vijfde passagier die op de centrale achterbank is geïnstalleerd, zal geen last hebben van een tunnel op voethoogte. Achter deze achterbank ligt een bagageruimte met een inhoud van 440 liter. Als enige nadelen heeft deze een hoge tildrempel terwijl een in de hoogte verstelbare vloer ontbreekt.
Maar wat er aan boord het meest indruk maakt, is de waargenomen kwaliteit, zowel wat betreft de afwerking als de uitstekende kwaliteit van de materialen en assemblages. Het centrale scherm heeft een goede resolutie en reageert snel, zodat u optimaal kunt gebruikmaken van het complete en intuïtieve multimediasysteem van Google, een primeur voor Renault. De must-have is de ingebouwde Google Maps-navigatie. Deze berekent automatisch oplaadstops berekent als de actieradius van de batterij niet meer volstaat tijdens de reis.
Prettige verrassing
Het Mégane E-Tech gamma is compleet... en complex. De details slaan we over, maar Renault biedt twee motoren aan: 130 of 220 pk, en twee batterijen, 40 of 60 kWh; de kleinste is voorbehouden aan de minder krachtige motor, en in de basisuitvoering. Het rijbereik schommelt tussen 300 en 470 kilometer. En dat was een van de aangename verrassingen van onze testrit: we legden meer dan 400 kilometer af met de krachtigste versie, die een WLTP-rating van 450 kilometer meekrijgt. Daarnaast wist de Franse compacte middenklasser zijn rijplezier vast te houden dankzij een directe besturing, een uitgebalanceerd chassis en een (relatieve) lichtheid: minder dan 1.800 kilogram. Lijkt hoog, maar voor een elektrische auto is het bijna licht.
Conclusie
Deze Megane E-Tech Electric heeft ons echt verleid. Hij luidt een nieuw hoofdstuk in voor Renault, met name op het gebied van kwaliteit, connectiviteit en comfort, en vertoont geen ernstige gebreken. Behalve misschien één: de prijs. De basisprijs van 35.200 euro lijkt op het eerste gezicht redelijk voor een compacte gezinsauto. Maar voor dit geld biedt de auto alleen de mogelijkheid om op te laden aan een stopcontact voor huishoudelijk gebruik, met een maximum van 7 kW. Een lange reis is dan niet denkbaar, wat de veelzijdigheid aanzienlijk beperkt. Je moet dus minstens 40.200 euro uitgeven om hem met 85 kW (130 pk met de batterij van 60 kWh) via gelijkstroom te kunnen opladen.
Sterke punten:
- Kwalitatief en ruim interieur
- Werkelijk verbruik (en dus bereik)
- Dynamiek en rijplezier
Renault Mégane E-Tech Electric EV60 R220 Optimum Charge
Lengte: 4,19 m
Breedte: 1,86 m
Hoogte: 1,50 m
Koffervolume: 440 l
Gewicht: 1.783 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 16,1 kWh/100km
Batterij: 60 kWh
Vermogen: 160 kW/218 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,4 s
Actieradius (WLTP): 470 km
Basisprijs: 40.200 euro