Testrit Skoda Fabia Monte Carlo: de auto van vrienden

1j geleden | Nicolas Morlet

De dagen van de dynamische pretraketten die je naast koning van de bende ook de aangewezen chauffeur voor alle dag- en nachtelijke uitstapjes maakten, lijken al lang voorbij. Met zijn sportieve look, vijfdeursdesign en 150 pk houdt de Fabia Monte Carlo die zoete nostalgie van de "buddy car" in ere .

De in 2021 vernieuwde Skoda Fabia is groter dan ooit. Zijn lengte van 4,11 meter zou hem minder dan tien jaar geleden waarschijnlijk in een hoger segment hebben geplaatst. Dit heeft uiteraard een positief effect op het interieurgemak van de Skoda. Er passen gemakkelijk vier personen aan boord, of zelfs vijf voor de jongvolwassenen waarop het model zich richt, die niet zullen aarzelen om wat ruimte op te offeren in ruil voor de vrijheid.

Aan de buitenkant toont de Monte Carlo een trendy stijl met tweekleurige wielen (16 tot 18 duim), een contrasterend zwart dak (helaas optioneel) dat samengaat met de raamomlijstingen, de spiegelkappen en de omlijsting van de grille, en discrete zwarte lippen op de bumpers. Een sportieve look, zonder te overdrijven. Hetzelfde geldt voor het interieur, waar de volledig zwarte kleur wordt onderbroken door rode sierstukken op het dashboard, de versnellingspook en de bekleding voor een beetje meer sfeer. Deze Monte Carlo heeft zelfs een speciaal instrumentenpaneel, dat als optie digitaal kan worden aangepast.

Beleefd sportief

Om de buitenkant met de ambities te matchen, is het raadzaam te kiezen voor de 1,5 liter-motor met 150 pk. Maar je kan ook kiezen voor de 1.0 TSI in de versies met 95 of 110 pk. De krachtigste versie van de Fabia Monte Carlo biedt, in combinatie met de zeventrapsautomaat, prestaties die niet belachelijk zijn: in 8 seconden sta je aan 100 km/u. Bovenal maakt het vermogen in combinatie met de relatieve lichtheid van de Fabia (1.224 kilo) hem zo nerveus en wendbaar als je zou verwachten, ook al mist de versnellingsbak reactiesnelheid als hij bij een actieve rijstijl zelf de boontjes moet doppen. Zonder al te veel van de bestuurder te vragen, biedt de Fabia onmiskenbaar plezier voor een auto die niet echt een sportwagen is. Alleen jammer dat het sportonderstel, dat de auto steviger op zijn steunen zet, een meerprijs vereist.

Conclusie

Het resoluut sportieve uiterlijk van de Fabia Monte Carlo wordt aangevuld met een zacht dynamisch temperament. Dat zorgt voor een eenvoudig maar doeltreffend rijplezier dat bovendien zeldzaam is geworden. Dit alles zonder de veiligheid te verwaarlozen, want de kleine Tsjechische auto is in dit opzicht een van de beste in zijn segment. De kers op de taart is dat het brandstofverbruik in alle omstandigheden onder controle blijft: 5,9 l/100 km tijdens onze testrit, deze waarde ligt in lijn met wat het merk adverteert. Dus we zijn niet ver verwijderd van de ideale "jongemannenauto". Helaas hoort daar een prijs bij. De - té? - vele opties voeren de basisprijs van 28.955 euro (150 pk), die al verre van goedkoop is, behoorlijk op.

Sterke punten

- Sportieve look, zonder te overdrijven

- Dynamische en aangename wegligging

- Grote en zeer goed gebouwde interieur

 

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 DSG

Lengte: 4,10 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,45 m

Koffervolume: 380 l

Gewicht: 1.224 kilo

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,4-5,9 l/100 km

Vermogen: 150 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: 225 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 8 s

CO2-uitstoot (WLTP): 123-133 g/km

Basisprijs: 28.955 euro (1.0 TSI 95 pk: 24.685 euro)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in