Testrit Skoda Octavia Combi CNG: ecologisch én economisch

3j geleden | Stephane Monsin

Naast hybride en helemaal elektrisch is er nog een aandrijvingsvorm die de uitstoot van CO2 verkleint: gecomprimeerd aardgas, of CNG. De nieuwe Skoda Octavia biedt het aan.

 

Met een extra 22 millimeter in de lengte en 15 millimeter in de breedte heeft de Skoda Octavia aan standing gewonnen. Zijn lijnen leunen dicht aan bij die van de Superb. Een streling voor het ego van de werknemers met een bedrijfswagen, want zij maken het merendeel uit van de klantengroep van deze vlootlieveling. Die status bereikte de Octavia door een reputatie van degelijkheid en functionaliteit.

 

Het nieuwe model blijft trouw aan die reputatie. De Combi heeft een koffervolume van minstens 640 liter, voor de sedan bedraagt het 600 liter; ondanks de integratie van de gastanks blijven deze cijfers onveranderd op de CNG-versie.

 

Opmerkelijk in het interieur is de sprong voorwaarts in waargenomen kwaliteit. Jammer dat de Volkswagengroep, net als veel andere constructeurs, de meeste fysieke bedieningselementen heeft afgeschaft ten voordele van digitale. Het is bijvoorbeeld moeilijk om de airco in te stellen zonder uw ogen van de weg te halen, want een eenvoudige wijziging van de ventilatorstand vereist dat u minstens drie keer afdrukt op het display. Dat liep vroeger eenvoudiger.

 

 

CO2-neutraal

Als pionier in de ontwikkeling van de CNG heeft de Volkswagengroep de Octavia jaren geleden al geridderd tot een van zijn meest illustere vertegenwoordigers. Het nieuwe model is uitgerust met de 1.5 TSI-motor die in deze specifieke configuratie 130 pk en 200 Nm ontwikkelt. De Octavia CNG, die verkrijgbaar is met de zeventrapstransmissie met dubbele koppeling, DSG, of binnenkort met een manuele zesbak, is uitgerust met drie CNG-tanks met een totale capaciteit van 17,7 kg. Zijn actieradius bedraagt daardoor ongeveer 500 kilometer op gas, waar u nog eens 190 benzinekilometers mag bijtellen dankzij een tank van 9 liter.

CNG produceert geen roet en stoot weinig CO2 en NOx uit. Daarom heeft de Octavia Combi een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km. En met de komst van bio-CNG in de stations (bio-methaan gemaakt van organisch afval) is het mogelijk bijna koolstofneutraal te rijden met een CO2-uitstoot die 80 tot 100% lager ligt!

 

 

Conclusie

In gebruik verandert er niets ten opzichte van een equivalent model op benzine, behalve dat er in de teller twee voorraadmeters zitten. Tijdens onze testrit haalden we een totale actieradius van 550 kilometer met de Combi. En hoewel het Belgische netwerk van CNG-tankstations verder wordt uitgebouwd en er meer servicepunten zijn dan vroeger, is de bevoorrading niet zo gemakkelijk als met een benzine- of dieselauto.

Maar de gebruikskosten liggen wel veel lager, door een onverslaanbare prijs aan de pomp (<€ 1/kg) en een catalogusprijs die dicht bij die van conventionele motoren ligt. De investering kan dus interessant zijn. En niet alleen uit ecologisch oogpunt!

 

 

Sterke punten

- Lage tankkosten, hoge autonomie
- Beperkte uitstoot

- Binnenruimte en fabricagekwaliteit

 

Totale score 15/20

 

 

Skoda Octavia

Lengte: 4.680 m
Breedte: 2.000 m
Hoogte: 1.460 m
Koffer: 640-1.700 l
Gewicht: 1,431 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 3,4 tot 3,6 kg/100 km
Vermogen: 130 pk
Koppel: 200 Nm
Maximumsnelheid: 212 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,6 s
CO2 (WLTP): 95 g/km
Basisprijs: 36.420 euro.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in