Testrit Smart #3: bigger is better?

1j geleden Nicolas Morlet

Smart breidt zijn gamma uit met de #3, een grotere SUV met een meer dynamische uitstraling die gezinnen zal aanspreken. Natuurlijk is hij elektrisch, maar hij blijft wel betaalbaar.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet zo, maar de #3 is 4,40 meter lang. Dat komt omdat het gewelfde profiel en de beperkte hoogte je de afmetingen doen vergeten die dicht bij een Volvo XC40 aanleunen. Dit is dus niet alleen de coupéversie van de #1, waarvan de eerste exemplaren nu op de weg rijden. De #3 biedt nog meer ruimte voor de achterpassagiers, zowel wat knieën als hoofdruimte betreft. Die laatste blijft meer dan voldoende voor inzittenden van 1,80 meter, vooral dankzij het standaard meegeleverde panoramadak (dat niet opent en niet sluit), dat kostbare millimeters bespaart. De sfeer aan boord is ook nogal sportief, met een grote console die de voorpassagiers scheidt, wat doet denken aan een coupé, en stoelen die 3 centimeter lager zijn geplaatst dan bij de #1. Uiteraard is er een geconnecteerd multimediasysteem, met een nogal joviale presentatie die afwijkt van wat we elders kennen. Maar de menu's en submenu's zijn extreem talrijk en complex, wat de ergonomie bemoeilijkt. Gelukkig zijn er een paar welkome snelkoppelingen naar de belangrijkste functies (temperatuur van de airconditioning, rijmodi, rijhulp, etc.).

Smart #3: niet saai!

Op technisch vlak hebben #1 en #3 echter bijna alles gemeen. Ze delen hun motoren en accu's, die ook identiek zijn aan die van de Volvo EX30. De basisversie en de daaropvolgende uitvoeringen gebruiken daarom één motor van 272 pk, wat al heel royaal is. Meer dan genoeg in ieder geval om het forse gewicht van 1,7 tot 1,8 ton, dat nooit voelbaar is, goed te maken. Deze #3 profiteert ook van iets stevigere vering en een chassis dat iets dichter bij de grond ligt, wat zorgt voor een dynamischer rijgedrag dat een waar genoegen is om mee te rijden. Hij wordt zelfs ronduit opwindend in de uitvoering Brabus, met een vermogen dat is opgevoerd tot 428 pk. Er is ook een rijmodus met dezelfde naam om het beste uit het chassis en de motor te halen, met een tijd van 0 naar 100 km/u van slechts 3,7 seconden! Prestaties die een zelfs een Porsche waardig zijn, bijvoorbeeld! En omdat er goed is nagedacht over de efficiëntie van de auto, zowel op het gebied van tractie als grip in bochten, is deze #3 Brabus allesbehalve saai!

Verdict

Eerlijk gezegd, het is moeilijk om iets aan te merken op deze Smart #3. Des te meer omdat hij, naast dit rijplezier, een actieradius heeft van 325 kilometer met de kleine batterij van 49 kWh die is voorbehouden aan het basismodel, en tot 455 kilometer met de royalere batterij van 66 kWh. En hij wordt geleverd met een 130 kW DC en 22 kW AC-laadsysteem, en een warmtepomp (op bepaalde modellen) om de actieradius te optimaliseren. Tijdens onze testrit kwamen we dan ook uit op een gemiddelde dat dicht bij het officiële cijfer lag. Zelfs de prijs is (bijna) redelijk: vanaf 37.495 euro. Voor de grotere batterij moet je 43.495 euro ophoesten, de sportieve Brabus kost 49.995 euro.

Sterke punten:

- Indeling en interieurruimte

- Aangename wegligging, zelfs sportief op de Brabus

- Zeer overtuigende actieradius in de praktijk

 

Smart #3 Brabus

Lengte: 4,40 m

Breedte: 1,84 m

Hoogte: 1,55 m

Koffervolume: 370-1.160 liter

Gewicht: 1.910 kg

Accu: 66 kWh (netto)

Vermogen: 150 kW/428 pk

Koppel: 310 Nm

Gemiddeld brandstofverbruik: 15,9 kWh/100 km

Bereik: 415 km WLTP

Topsnelheid: 180 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,7 s

Basisprijs: 49.995 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in