Testrit Ssangyong Rexton: bodybuilder in maatpak
De Rexton staat weer aan de top van het Ssangyong-gamma. Het Koreaanse merk heeft het uiterlijk van zijn luxueuze SUV verfijnd met een nieuwe chromen grille, LED-koplampen en een gesofisticeerdere stijl. Het interieur, al verrassend goed verzorgd bij de vorige modellen, is nu resoluut upmarket. De afwerking en de materiaalkwaliteit kunnen zowaar wedijveren met auto’s uit de premiumklasse.
Ook de uitrusting maakt een sprong voorwaarts en voldoet nu aan de nieuwe normen van het segment op het gebied van comfort en veiligheid. Zo is er nu een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim met een aanpasbaar display en een smartphone-aansluiting.
De Rexton is er nog steeds met vijf of zeven zitplaatsen, met verwarmde stoelen op de eerste en tweede rij, wat nog steeds zeldzaam is. De koffer van de vijfzitter kan meer dan 700 liter bagage vervoeren.
Onder de noemer veiligheid noteren we de verdere versterking van het arsenaal aan "assistenten" (dodehoek, rijstrookcontrole, aandachtscontrole, achteruitrijcontrole...). Helaas staan ze nogal gevoelig afgesteld, zoals vaak het geval is, met de onhebbelijke neiging om aan boord onophoudelijk waarschuwingen uit sturen.
Robuuste architectuur
Onder zijn zachter uiterlijk verbergt de Rexton een stoere onderbuik. In tegenstelling tot SUV's is de Koreaan een authentieke terreinauto, gebouwd op een stevig ladderchassis voorzien van - of wat had u gedacht? - inschakelbare vierwielaandrijving.
Het nieuwe model voegt een vergrendelbaar middendifferentieel toe om de terreincapaciteiten nog verder te verbeteren. Dankzij zijn robuuste architectuur kan deze SsangYong als geen ander zware lasten trekken. Tot 3.500 kg op een geremde aanhangwagen. Die wordt trouwens stabiel gehouden door het geïntegreerde antislingersysteem van het voertuig.
De nieuwe 2.2-liter-turbodieselmotor voldoet nu aan de nieuwste Euro 6d-norm en wint met de generatiewissel 15 pk (in totaal: 202 pk) en 20 Nm (of 441 newtonmeter); hij is gekoppeld aan een nieuwe elektronisch geregelde versnellingsbak met acht versnellingen.
Conclusie
Krachtiger, luxueuzer en rijker uitgerust, zou deze Ssangyong Rexton ons bijna doen vergeten dat zijn hardleerse technische platform hem minder comfortabel op de weg maakt dan een traditionele SUV. Vooral op de snelweg worden de trillingen van de ophanging onaangenaam bij het naderen van de snelheidslimieten. Natuurlijk geeft de Koreaan geen blijk van enig dynamisch temperament.
Zoekt u daarentegen een luxueuze en zeer veelzijdige partner voor werk en vrije tijd, dan kan u nauwelijks bedrogen uitkomen. Met zijn prijs-kwaliteitverhouding tart de Rexton de concurrentie: voor een prijs tussen 39.490 tot 49.990 euro hebt u er een.