Testrit Subaru Solterra: bevrijding en groei

1j geleden Nicolas Morlet

Met de Solterra lanceert Subaru het eerste elektrische model in zijn geschiedenis. Een model dat synoniem moet staan voor bevrijding en groei voor de fabrikant, die tot nu toe gestraft werd door zijn grote benzinemotoren. Maar is de in samenwerking met Toyota ontwikkelde SUV tegen deze taak opgewassen?

In Europa wordt Subaru's hang naar groei belemmerd door motoren met een cilinderinhoud en vervuilende uitstoot die in onze landen onbetaalbaar zijn. De XV, Outback en Forester zijn om die reden met name uitgesloten van de vlootmarkt. Dit is een duidelijke inkomstenderving voor Subaru als je bedenkt dat 62% van de in België verkochte auto's aan professionals wordt verkocht.

Met de Solterra kan het Japanse merk vanaf nul beginnen. Het model, dat samen met Toyota werd ontwikkeld, maakt gebruik van dezelfde technologie als de bZ4X: een 218 pk sterke motor die wordt aangedreven door een batterij van 71,4 kWh. En, zoals Subaru het aan zichzelf verplicht is, wordt standaard vierwielaandrijving aangeboden, waardoor de basisprijs helaas stijgt tot bijna 65.000 euro!

Gemaakt voor het gezin

Met zijn lengte van 4,69 meter is de Solterra 5 centimeter langer dan de Forester. De bagageruimte is met 452 liter echter ongeveer 50 liter kleiner dan zijn kleine broertje. Toch is de Solterra comfortabel voor passagiers, vooral wat betreft de knieruimte achterin. Ook de uitrusting is zeer uitgebreid, zowel op het gebied van comfort als infotainment of veiligheid (monitoring van zwakke weggebruikers ook op kruispunten, remassistentie bij manoeuvres, verkeersbordherkenning, enz.) En we vinden de typische rijpositie zoals in de nieuwste Toyota terug, met een zeer geavanceerd digitaal instrumentenpaneel dat hoog geplaatst is, in het gezichtsveld van de bestuurder, en zeer goed afleesbaar is.

Onderweg bevestigt deze Solterra alle onderstelknowhow van de Subaru-ingenieurs. De directe en consistente besturing doet denken aan Duitse productie, en de demping is stevig zonder oncomfortabel te zijn (op onze testauto met "kleine" 18-duimsvelgen). En dankzij de variabele regeneratie is het zelfs mogelijk om het rempedaal amper te beroeren, wat erg prettig is in de stad.

Conclusie

Het comfort en het onderstel van de Solterra kan zich meten met de beste in zijn klasse. Het aanbod laat echter een smaak van te weinig achter. Tijdens onze testrit eind januari schommelden de temperaturen tussen -2°C 's nachts en 10°C overdag. Omstandigheden waarin het verbruik zeer hoog uitviel: 26 tot 27 kWh/100 km, dat wil zeggen 3 tot 4 kWh/100 km meer dan wat gebruikelijk is bij concurrerende modellen. Een volledige laadbeurt liet dan ook niet meer dan 270 kilometer toe, ver onder de geclaimde 466 kilometer. Toegegeven, met een snellader van 150 kW kan 80% van de actieradius in 30 minuten worden teruggewonnen. Maar toch, het kan beter.

Sterke punten:

- Weggedrag en dynamiek

- Voldoende ruimte voor een gezin

- Degelijke ergonomie

 

Subaru Solterra

Lengte: 4,69 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,65 m

Koffervolume: 452 liter

Gemiddeld verbruik: n.b.

Testverbruik: 26,7 kWh/100 km

Vermogen: 218 pk

Koppel: 336 Nm

Topsnelheid: 160 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,9 s

Actieradius: 466 km (WLTP)

Basisprijs: 64.545 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in