Testrit Suzuki Across: die andere tweeling
Laten we er geen geheim van maken: de Across heeft iets gemeen met de Swace. Nee, niet zomaar het feit dat het een hybride is, maar - het wordt warm - Bingo! Ja, ook dit model wordt "geleverd" door Toyota, zij het met een andere voorkant. We hebben het over de RAV4. Maar niet zomaar een RAV4, want de Suzuki Across is voorzien van Toyota's nieuwe plug-inhybride systeem, met veelbelovende eigenschappen.
Topuitrusting
Alleen aan dat gezicht kan u dus de Across van de RAV4 onderscheiden. Voor de rest is het gespierde silhouet hetzelfde, en de fraaie afmetingen kondigen de ronduit royale binnenruimte aan, evenals een zeer fraaie kofferbak van 520 liter. Ook het interieur is identiek, maar het krijgt wel een topuitrusting: digitale instrumenten, een geconnecteerd multimediasysteem, een lange lijst rijhulpmiddelen... Het is een vuistregel dat fabrikanten doorgaans niet beknibbelen op opties om de prijs van een plug-in hybride, die door de grote batterijen onvermijdelijk duurder is, te verzachten.
De Suzuki Across is uitgerust met batterijen van 18 kWh, waardoor hij een gemiddeld elektrisch bereik heeft van 75 kilometer, een record in deze categorie. Deze batterijen drijven de twee elektromotoren (één per as, dus dit is een 4x4) van het hybride systeem aan, aangevuld met een 2,5-liter-benzinemotor en een CVT. Samen ontwikkelt het hele systeem... 306 pk!
Knowhow
Onderweg voel je dat. De Suzuki Across accelereert hard, maar zijn insteek blijft er een van comfortabel en soepel rijden. Dit is dé manier voor een zuinig benzineverbruik. Exact waar Toyota's knowhow het verschil maakt.
Om te beginnen bevestigt onze testrit dat die claim van 75 kilometer geen fata morgana is. Goed, op de snelweg (100% elektrisch tot 135 km/u) is het zeker minder, en in de stad veel meer. Daarbuiten kan je rekenen op de klassieke hybride werking. Ons testgemiddelde, met een groot deel autosnelweg, bedroeg 6,2 liter per 100 kilometer.
Conclusie
Suzuki had geen betere partner kunnen vinden voor zijn elektrificatie. De Across is opmerkelijk efficiënt en kan nog tot 70% van zijn trajecten in de stad elektrisch afleggen wanneer de batterijen leeg zijn. Merk ook op dat deze SUV 100% aftrekbaar is voor bedrijven. En gelukkig maar, want het kan duur worden.
Een definitieve prijs is er nog niet, maar hij zou vergelijkbaar moeten zijn met die van de RAV4 Plug-in, die ongeveer 57.000 euro moet opbrengen. Zo’n prijs zijn de klanten van Suzuki niet gewend. Maar in absolute termen is het geen slechte zaak voor een van de beste voertuigen in deze categorie.
Sterke punten
- Opmerkelijk elektrisch rijbereik
- Hybride systeem is top-of-the-bill
- Ruimte en comfort
Totale score: 16/20
Suzuki Across
Lengte: 4.635 mm
Breedte: 1.855 mm
Hoogte: 1.690 mm
Kofferruimte: 520 - 1.604 l
Gewicht: 1.910 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 1,0 l/100 km
Vermogen: 306 pk
Koppel: 497 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,0 s
Elektrische actieradius (WLTP): 75 km
CO2 (WLTP): 20 g/km
Basisprijs: +/- 57.000 euro