Testrit Suzuki Swace: déjà-vu

3j geleden Stephane Monsin

Er staat een nieuwe Suzuki bij de dealer. Hoewel, nieuw... een en ander ziet en klinkt redelijk bekend. Laat ons eens uitzoeken wat dat is.

 

Het is niet voor niets dat het gevoel je bekruipt dat je hier al eens eerder bent geweest. Zelfs Suzuki verbergt het niet: dit is eigenlijk een Toyota Corolla Touring Sports met een ander gezicht. Hoe zo? Als bedrijf zijn Suzuki en Toyota nauw met elkaar verbonden. Samen zullen de de extra kosten van de milieu-uitdaging dragen. Deze Swace is het eerste zichtbare resultaat van dat partnership.

 

 

Bekende technologie

Voor Suzuki is een auto in deze klasse toch een echte nieuwigheid. Het is de eerste compacte gezinsbreak sinds de Baleno die het bijna 20 jaar geleden voor bekeken hield. En nog belangrijker: dit is bovenal de allereerste "Full Hybrid" voor Suzuki.

Onder de motorkap ligt het bekende systeem, 142 pk sterk. Een 1,8-liter-benzinemotor werkt samen met een elektromotor die in staat is de auto voor heel korte afstanden zelfstandig aan te drijven. De zelfopladende werking is beproefd. Zozeer zelfs dat u uiteindelijk veel vaker op elektriciteit rijdt dan u denkt.

Tijdens onze test haalden we een gecombineerd gemiddelde van iets meer dan 5 liter per 100 kilometer, zonder toeren uit te halen. Onder 5 liter was ook mogelijk geweest, waren we wat meer in de stad blijven rondhangen.

Natuurlijk heeft deze Suzuki dezelfde "handicap" als de Toyota: op de snelweg heeft het hybride systeem weinig nut en loopt het brandstofverbruik eerder wat op. Hij heeft ook de neiging om de motor in de toeren te houden bij harde acceleraties, wat het geluid een beetje irritant maakt. Maar daarmee hebben we de gebreken wel gehad.

 

 

Comfortabel en efficiënt

Voor de rest is de Swace een aangename break. Ruim voor zijn grootte en uitgerust met een royale koffer van 596 liter. Hij ligt zeer comfortabel op de weg. Is stil. En zelfs al moedigt de motor er niet toe aan, het chassis toont zich echt efficiënt bij een geëngageerde rijstijl. De uitrusting beantwoordt aan de huidige normen, met must-haves zoals het geconnecteerde multimediasysteem en een dik arsenaal rijhulpmiddelen.

 

 

Conclusie

Suzuki heeft nu een voertuig in zijn gamma dat, hoewel het niet erg vernieuwend, zijn reputatie van betrouwbaarheid en zuinigheid alle eer betuigt. De Swace heeft ook iets te bieden voor trouwe klanten die op zoek zijn naar een grotere auto. We zeggen maar wat: Vitara-eigenaars met een gezin in de groei.

De vraag die overblijft: neemt u de Toyota Corolla of Suzuki Swace? In de wetenschap dat de prijzen vergelijkbaar zijn is het vooral een kwestie van dealernabijheid of merkbinding. In eender welk geval zal deze rationele aankoop u uitstekend bevallen!

 

Sterke punten

- Eerste volledig hybride Suzuki
- Motiverende verbruik
- Betrouwbare en aangename gezinswagen

 

Totale beoordeling : 16/20

 

 

Suzuki Swace

Lengte: 4.655 m
Breedte: 1.790 m
Hoogte: 1.460 m
Koffer: 596-1.600 l
Gewicht: 1.400 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 4,4 l/100 km
Vermogen: 122 pk
Koppel: 142 Nm
Maximumsnelheid: 180 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 11,1 s
CO2 (WLTP): 99 g/km
Basisprijs: 28 250 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in