Testrit Toyota Prius: koerswijziging

1j geleden | Nicolas Morlet

Als dé belichaming van de hybride auto is de Toyota Prius in zijn vijfde generatie radicaal veranderd. Dan hebben we het niet alleen over zijn stijl, maar ook zijn technologie en vooral zijn rijgedrag. We hebben de auto vijf maanden voor zijn aankomst bij de dealers onder de loep genomen.

Laten we beginnen met het voor de hand liggende: de stijl. Natuurlijk behoudt de Prius zijn aerodynamische en op zuinigheid bedachte uiterlijk, maar hij is lager en gestroomlijnder dan voorheen. In combinatie met de deurgrepen die nu in de C-stijl zijn geïntegreerd, lijkt het bijna op een coupé. En de rest van de kenmerken - harmonieuzer en minder gewrongen - bewegen ons ertoe te vertellen dat deze Prius eindelijk mooi is! Maar deze nieuwe look is niet zonder gevolgen, vooral wat betreft de ruimte voor de achterpassagiers, die voor hun hofden beperkter is, het belangrijkste nadeel van een interieur dat verder zeer goed in elkaar steekt. Het is gebaseerd op wat we al hebben gezien op in het bijzonder de BZ4X, met natuurlijk een digitaal instrumentenpaneel, vrij ver naar voren geschoven en dat een head-updisplay in de voorruit overbodig maakt.

Wie had dat gedacht?

De Prius is niet alleen van uiterlijk verandert, maar ook van temperament. Voortaan zal de klassieke hybride motor die zijn reputatie bouwde, niet meer in Europa worden ingevoerd. In Europa zal alleen de plug-inhybride versie worden aangeboden. Deze is gebaseerd op de nieuwste evolutie van Toyota's hybride motoren, die bekend zijn onder de motorkap van de Corolla Cross. Dit levert een totaal gecombineerd vermogen van 223 pk. Dat is 100 pk meer dan de vorige! Gecombineerd met een nauwkeurige en consistente besturing, een stevigere en minder rol accepterende demping en een ongeëvenaard soepele motor, krijg je een Prius van een heel ander niveau dan voorheen. Deze is echt krachtig: 6,8 seconden zijn genoeg om van 0 naar 100 km/u te spurten! Laten we eerlijk zijn: hij is echt leuk om mee te rijden. Wie had ooit gedacht dat we dat nog over een Prius zouden schrijven?

Conclusie 

De Prius rijdt met veel mee emotie dan voorheen. Toch vergeet hij zijn grondbeginselen niet. De batterij van 13,6 kWh belooft bijna 70 kilometer elektrisch rijden. Wij haalden 50 kilometer voordat de motor aansloeg, waarbij de laatste 20% van de lading sowieso wordt opgeslagen voor later gebruik. Deze keuze werd gemaakt dankzij het uitstekende systeem dat, gekoppeld aan het navigatiesysteem, de elektrische rijfasen optimaliseert. Resultaat: 2,3 l/100 km tijdens onze test. Toyota zelf kondigt 1,3 liter aan. Maar zoals altijd bij een plug-inhybride hangt dit af van jouw ritten en hoe vaak je de stekker in het stopcontact steekt. Een prijs is er nog niet.

Sterke punten:

- Uiterlijk, dat veel minder scifi is dan vroeger

- Boeiend weggedrag en toch comfortabel

- Intelligent beheer van wisselwerking thermisch/elektrisch

 

Toyota Prius PHEV 2023

Lengte: 4,60 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,42 m

Koffervolume: 284 l

Cilinderinhoud: 1.987 cc

Vermogen: 223 pk

Koppel: 208 Nm

Topsnelheid: 177 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,8 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,3 l/100 km

CO2 (WLTP): 19 g/km

Prijs: n.b.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in