Testrit Volkswagen ID.4: waarop wacht u nog?

3j geleden Nicolas Morlet

De politiek en de klimaatontwikkelingen hebben gewikt en gewogen, de elektrische auto zal op middellange termijn een essentiële rol spelen in de mobiliteit van gezinnen. En na onze kennismaking met de ID.4 vragen we ons af waarop we nog zouden wachten om de sprong te wagen!

 

Na de ID.3 is de ID.4 het tweede 100% elektrische model van Volkswagen, gebouwd op het MEB-platform. Deze speciaal voor elektrische auto's ontworpen architectuur maakt het mogelijk de batterijen in de vloer te plaatsen, onder de voeten van de passagiers, en zo meer ruimte aan boord vrij te maken.

 

Vier of zelfs vijf volwassenen kunnen comfortabel aan boord zitten, terwijl de enorme kofferbak tot 543 liter bagage slikt. We hadden niets minder verwacht van een 4,58 meter lange SUV, wat nog altijd 8 centimeter langer is dan een Tiguan. Maar door zijn geringere hoogte en aerodynamischer uiterlijk is hij minder massief en gestroomlijnder dan zijn broer met verbrandingsmotor. Dat moffelt veel van zijn omvang weg.

 

Aan boord kiest Volkswagen voor een interieur dat blaakt van eenvoud. Alle functies van de auto worden verzameld rond de bediening op het stuurwiel en, vooral, het centrale scherm. Tesla lanceerde die trend, en autofabrikanten klampen maar moeilijk aan, ook al is het minder kostelijk en bespaart het gewicht.

 

Maar voor de gebruiker is het verre van een wondermiddel. Het systeem is ingewikkeld in het gebruik en de weinige aanraakgevoelige bedieningselementen (airconditioning, rijhulp, volume, enz.) in het midden van de cabine zijn niet altijd even gemakkelijk te gebruiken. Een kwestie van gewenning?

 

 

Zwaar maar wendbaar

Ons testmodel is een First Edition. Voor de aandrijving zorgt een motor van 150 kW (204 pk) die wordt gevoed door een batterij van 77 kWh. Dit is momenteel de topconfiguratie in het gamma, dat verder een 52 kWh-batterij met motoren van 150 of 170 pk omvat. Deze laatste twee versies zullen zich mogen inspannen om deze 2.124 kilo aan SUV vooruit te branden.

Onze krachtigere testauto staat borg voor behoorlijke prestaties (van 0 naar 100 km/u duurt 8,5 seconden), maar de Sport-stand van het Drive Select slaagt er niet in het gewicht te verbergen. Goed, voor een gezinswagen, is dat niet cruciaal. Wel zal u de typische soepelheid van de elektrische motor waarderen, alsook de uitstekende wendbaarheid door de korte draaicirkel. Manoeuvreren gaat makkelijk, de ID.4 is in de stad een comfortabele partner.

 

 

Conclusie

Met deze coupéversie van de ID.3 levert Volkswagen een overtuigende visie op de elektrische wagen van morgen. Vooral omdat de gemiddelde actieradius tijdens onze testrit rond 350 kilometer schommelde, zonder dat we koste wat het kost elke elektron stroom wilden sparen.

We kunnen daar genoegen mee nemen, hoewel het resultaat ver verwijderd ligt van het aangekondigde WLTP-cijfer van 520 kilometer. Ook waren we opgetogen over het "intelligente" regeneratiesysteem, dat de sterkte van de vertraging bij het loslaten van het gaspedaal aanpast aan het verkeer, de topologie van het terrein en de snelheidsbeperkingen. Dat scheelt een slok op de borrel. En als je eenmaal begrijpt hoe het werkt, is de efficiëntie opvallend. De prijs van de introductieversie bedraagt 47.280 euro.

 

 

Sterke punten

- Royale binnenruimte

- Overtuigende autonomie, intelligente regeneratie

- Verre van overdreven prijs

 

18/20

 

Volkswagen ID.4 First Edition

Lengte: 4.580 mm
Breedte: 1.850 mm

Hoogte: 1.630 mm
Kofferruimte: 534 l
Gewicht: 2.124 kg
Batterij: 77 kWh
WLTP-actieradius: 520 km
Vermogen: 204 pk
Koppel: 310 Nm
Maximumsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 8,5 s
Basisprijs: 47.280 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in