Testrit Volkswagen ID.7 2023 - Volkswagen heeft zijn elektrische vlaggenschip beet

1j geleden Stephane Monsin

De Passat is niet meer in het Volkswagen-gamma. Tenminste, als sedan. Om dat gat op te vullen komt de fabrikant met de ID.7, een grote elektrische sedan waarmee het Duitse merk de harten van gezinnen hoopt terug te winnen.

Voor de komst van monovolumes en daarna SUV's was de Passat de gezinsauto bij uitstek. Vandaag de dag, met de komst van elektrificatie, beleven sedans een ware revival, vooral dankzij hun aerodynamische design, dat hun actieradius optimaal benut. Volkswagen hoopt daarom dat de ID.7 een welkome frisse wind door het ID-gamma zal laten waaien. Met zijn lengte van 4,96 meter is dit de typische elektrische auto. Dat geldt voor de technologie, waaronder een head-updisplay met verhoogde realiteit en een spraakassistent die natuurlijke taal begrijpt ("Ik heb het koud" verhoogt automatisch de temperatuur), maar ook voor de ruimte aan boord, vooral achterin en in de bagageruimte, die 532 liter biedt. Maar we hadden graag een cockpit met meer smaak gezien, in plaats van zich te beperken tot een imposant, almachtige centraal scherm (15 duim!). Volkswagen heeft de functies gereorganiseerd, met de mogelijkheid om snelkoppelingen toe te wijzen in de bovenste balk, maar de ergonomie is nog steeds niet het sterke punt. We kunnen niet wachten op de terugkeer van de door de ceo beloofde paar knoppen.

VW ID.7: grand tourer

Bij de lancering wordt de ID.7 aangeboden in de Pro-versie, met een motor van 286 pk en een batterij van 77 kWh. De prestaties zijn respectabel - 6,5 seconden van 0 tot 100 km/u - maar het is vooral het comfort dat ons heeft verrukt. Zijn vijflinkachterwielophanging, gecombineerd met elektronische dempingsregeling (DCC), maken er een echte tourer van. Dit rijcomfort gaat gepaard met een zeer hoog niveau van akoestisch comfort, wat de status van het topmodel bevestigt. Die status wordt ook weerspiegeld in de prijs: vanaf 66.340 euro, met gelukkig een schat aan uitrusting (klimaatregeling met drie zones, matrixkoplampen, verwarmd stuurwiel, uitgebreide assistentiesystemen, enz.) Dat is nog steeds een paar duizend euro meer dan de Hyundai Ioniq 6, zijn aangewezen directe concurrent. Maar het is minder dan de 72.140 euro van een BYD Han, die zeker krachtiger is, maar vooral veel dorstiger.

Conclusie

De ID.7 is zonder twijfel onder een goed gesternte geboren en blaast het ID-gamma nieuw leven in. Bovendien maakt zijn actieradius er een echte 'eerste auto' van voor veel huishoudens : 621 kilometer volgens WLTP! In werkelijkheid moeten we rekenen op 450 kilometer als we de 18 tot 20 kWh aanhouden die we tijdens onze gemengde rijtest hebben gemeten, wat nog steeds heel geruststellend is. Het is echter jammer dat de warmtepomp optioneel is, wat de schommelingen veroorzaakt door temperatuurverschillen zou verminderen. Hoe het ook zij, deze ID.7 lijkt de wapens in handen te hebben om zijn doel, het verleiden van gezinnen, te bereiken. Tenzij deze liever wachten op de onlangs aangekondigde breakversie?

Zijn goede punten:

- Rijcomfort en geluidsisolatie

- Ruimte aan boord en een royale bagageruimte

- Zijn actieradius, die royaal blijft

 

Volkswagen ID.7 Pro

Lengte: 4,961 m

Breedte: 1,862 m

Hoogte: 1,536 m

Koffervolume: 532 liter

Accu: 77 kWh (netto)

Bereik: 621 km

Vermogen: 286 pk

Koppel: 545 Nm

Topsnelheid: 180 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,5 sec.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 14,1 - 16,3 kWh/100 km

Werkelijk brandstofverbruik: 18 - 20 kWh/100 km

Prijs: € 66.340

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in