Testrit Volvo C40 Extended Range: de zaken omdraaien
De SUV-familie '40' is een bestseller in de wereld van elektrische voertuigen, en dat is telt vooral in een markt als de onze, die op dreef wordt gebracht door de bedrijfswagens. Vergeet niet dat dit succes waarschijnlijk (ten minste gedeeltelijk) te danken is aan een pionierversie: de 100% elektrische XC40. Denk er eens over na: slechts vier jaar geleden was de kleine Volvo een van de weinige EV's op de markt. Zo snel is het gegaan. Een paar nieuwe functies verlengen nu het succes van de 'kleine' Volvo's. Laten we beginnen met de naam: Extended Range. Degenen die Engels spreken, zullen begrepen hebben dat we het hebben over een grotere actieradius. Dat geldt in de eerste plaats voor versies die zijn uitgerust met de nieuwe batterij die Volvo nu aanbiedt. Die heeft een capaciteit van 82 kWh en een hogere energiedichtheid, wat twee voordelen meebrengt. Ten eerste geraak je er verder mee. 538 kilometer voor de XC40 Twin Motor, 550 kilometer voor de C40 Twin Motor, wat in beide gevallen 100 kilometer beter is dan voor dezelfde modellen met de batterij van 69 kWh, ook nog steeds verkrijgbaar. Bovendien accepteert deze accu een hoger laadvermogen: tot 205 kW, vergeleken met 130 kW voor de andere accu. Dit betekent dat je in 25 minuten van 20 naar 80% laden. Maar dat is niet de enige nieuwe functie die de actieradius verbetert.
Achterwielaandrijving
Het belangrijkste is dat alle versies van beide modellen zijn uitgerust met een gloednieuwe, door Volvo zelf ontwikkelde elektromotor. Deze ontwikkelt 238 tot 258 pk, afhankelijk van de versie, en is systematisch op de achteras gemonteerd. Dit betekent dat de XC40 en C40 met één motor voortaan achterwielaandrijving hebben. Maakt dit een verschil voor het weggedrag van de auto? Is hij leuker? Laten we zeggen dat de testrit ons niet in staat stelde om dat te beoordelen. Aan de andere kant is het duidelijk dat deze motor niet alleen krachtiger is, maar ook zuiniger.
Conclusie
Het is duidelijk dat de nieuwe motorisatie een positieve invloed heeft op de efficiëntie en dus op de actieradius van alle versies. Volvo heeft zelfs een autonomie tot 580 kilometer aangekondigd voor deze C40 met één elektromotor en de grote accu. In theorie, tenminste. Wat we ook ontdekten is dat, hoewel beide modellen zijn verbeterd op het gebied van brandstofverbruik, ze nog steeds tot de meest dorstige in hun categorie behoren. De Volvo XC40 en C40 zijn niet de beste keuze voor wie zuinig rijden boven alles stelt, maar hun nieuwe aandrijving maakt hen wel overtuigender. Met een beetje minder gewicht zouden ze wellicht formidabel zijn.
Sterke punten
Design nog steeds up-to-date (vooral de C40)
Uitstekende rijeigenschappen
Nieuwe en zuinigere motor...
Volvo C40 Single Motor Extended Range
Lengte: 4.440 m
Breedte: 1.873 m
Hoogte: 1.591 m
Koffervolume: 592- 1.502 l
Gewicht: 2.065 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 16,4 kWh/100 km
Vermogen: 252 pk
Koppel: 420 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,4 s
Actieradius (WLTP): 581 km
Basisprijs: 54.051 euro