Testrit Volvo EX30 - Deze Volvo wordt binnenkort in België gemaakt en speelt voor Tesla...
We konden eindelijk deze Volvo uitproberen die op papier al een echt commercieel succes belooft te worden dankzij zijn vanafprijs van minder dan 40.000 euro. Er zijn twee belangrijke redenen voor deze zeer scherpe prijs. Ten eerste was het oorspronkelijk de bedoeling dat de EX30 uitsluitend in China zou worden geproduceerd, met dezelfde technische componenten als de Chinese Geely-familie waartoe Volvo behoort. Dit zal inderdaad het geval zijn. Maar omdat Europa eindelijk actie onderneemt tegen de Chinese reus als het gaat om elektrische auto's, heeft Volvo onlangs besloten dat de EX30 ook in Europa zal worden geassembleerd, bij ons in Gent. Ten tweede zorgt de vermindering van het aantal onderdelen en het massale gebruik van gerecycleerde materialen aan boord ervoor dat de prijs-kwaliteitverhouding super is.
Alles op één scherm
Aan boord creëert het gebruik van gerecycleerde materialen een speciale sfeer, zonder onaangenaam te zijn. Wat nog verontrustender is, is de afwezigheid van knoppen en een dashboard. Alles wordt weergegeven op een centraal aanraakscherm van 12,3 duim, dat je zelfs moet gebruiken om... je buitenspiegels te verstellen! De snelheid en actieve versnelling verschijnen ook op dit scherm, helemaal bovenaan. Kortom, Volvo heeft helaas besloten om Tesla achterna te gaan: alles is aanraakgevoelig gebundeld op één scherm, waardoor er meer handelingen nodig zijn voor bepaalde instellingen, met name dewelke gekoppeld zijn aan de vele rijhulpsystemen. Dit komt de veiligheid, die Volvo zo graag wil promoten, niet bepaald ten goede. Gelukkig is het multimediasysteem ontworpen door Google, waardoor het redelijk intuïtief werkt.
Er staan drie versies ter beschikking. Vanaf 38.990 euro ontwikkelt de motor die de achterwielen aandrijft 272 pk, meer dan genoeg vermogen voor een klein gezin met een theoretische actieradius van 340 kilometer. Voeg een grotere batterij toe, van 49 tot 64 kWh, en de actieradius klimt naar een comfortabele 475 kilometer (44.240 euro). Tot slot biedt de versie met twee motoren vierwielaandrijving en ongehoorde prestaties: 3,6 seconden van 0 tot 100 km/u (is dit echt redelijk!?), 428 pk en een actieradius van 450 kilometer (50.490 euro).
Conclusie
Welke uitvoering je ook kiest, deze EX30 heeft het weggedrag dat je van een Volvo verwacht: degelijk en comfortabel. Zijn 'Chinese' onderstel verbruikt heel weinig energie. Met zijn lengte van 4,23 meter - even lang als een Renault Captur - voelt hij zich op zijn gemak in de stad. Ja, dit is de kleinste SUV ooit van Volvo! En in het topsegment is er momenteel geen echte concurrentie. De directe rivalen zijn minder krachtig en komen uit een lager segment. Dus na onze testrit kunnen we alleen maar beamen dat zijn commerciële succes zo goed als verzekerd is...
Sterke punten:
- Prijs
- Prestaties (reëel brandstofverbruik en 0 tot 100 km/u)
- Ophangingscomfort
Volvo EX30 in cijfers
Lengte: 4,233 m
Breedte: 1,837 m
Hoogte: 1,549 m
Koffervolume: 379 + 17 vooraan
Batterij: 49 kWh
Bereik: 344 km
Vermogen: 272 pk
Koppel: 343 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,7 sec.
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 16,7 - 16,8 kWh/100 km
Werkelijk brandstofverbruik: 17,1 kWh/100 km
Prijs: 38.990 euro