Toyota Corolla 2023 - De maatstaf wordt nog beter
We hoeven niet te lang stil te staan bij de esthetische veranderingen van deze nieuwe generatie. Enkele retouches aan het dashboard, nieuwe velgen, een groter scherm voor de multimedia en een digitaal instrumentenpaneel dat meer aanpassingsmogelijkheden biedt. Oh, en een nieuwe kleur (Juniper Blue) voor zowel de berline als de break. De vierdeurscarrosserie is in België niet meer leverbaar bij gebrek aan interesse.
Merkbare veranderingen
Als de wijzigingen niet zichtbaar zijn, dan komt dat omdat ze onder de motorkap verborgen zitten. Er is keuze uit twee hybride motoren van de nieuwste generatie (5de), dezelfde als degene die we zagen in de Corolla Cross SUV. De cilinderinhoud is nog steeds 1.8l en 2.0l, maar het vermogen is verhoogd tot 140 pk voor de eerste en 196 pk voor de tweede, wanneer de benzinemotor en de elektrische eenheid maximaal presteren. Naast de prestatiewinst die ze opleveren (bijna twee seconden snellere acceleratie van 0 tot 100 km/u op de 1.8l), is het vooral het comfort dat een sprong voorwaarts maakt. De overgangen tussen benzine en elektriciteit verlopen onmerkbaarder dan ooit, de acceleraties zijn nog steeds zeer lineair, maar zijn nu veel discreter dan vroeger. Daarbij wordt het toerental en de geluidsisolatie veel beter beheerd. Het weggedrag is nog steeds even dynamisch als dat van de Corolla, met een besturing die wij directer vonden en die de Japanse compacte auto zeer aangenaam op de weg maakt. Uiteraard is er een duidelijk verschil tussen beide motoren, waarbij de tweede de mogelijkheden van het onderstel beter uit de verf doet komen. Maar de bescheidener motor is verre van onaardig en geeft vooral nooit het gevoel te weinig vermogen te hebben.
Conclusie
De Corolla was geboren onder een goed gesternte en wordt nog beter met zijn nieuwe motoren. Hij introduceert ook een "Predictive Efficient Drive"-systeem dat bij het optillen van de voet in real time ingrijpt op de regeneratie (en vertraging). Afhankelijk van het verkeer en de topografie zal de reactie anders zijn om de terugvoer van energie naar de accu, en dus het verbruik, te optimaliseren. Dat laatste is nog nooit zo laag geweest: officieel 4,4 l/100 km voor beide versies. Wij eindigden op 6,4 l/100 km tijdens onze nogal dynamische test, wat nog steeds erg goed is. De prijs is vrij ambitieus: vanaf 32.230 euro voor de vijfdeursversie en 33.320 euro voor de break, toch goed voor 70% van de verkoop in België.
Zijn goede punten:
- Stijlvol
- Dynamisch weggedrag, vooral met de 2 liter motor
- Reëel verbruik (als je een beetje oplet)
Toyota Corolla Touring Sports
Lengte: 4,65 m
Breedte: 1,79 m
Hoogte: 1,46 m
Koffervolume: 581-1.860 l
Gewicht: 1.290 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,4 l/100 km
Vermogen: 140 pk
Koppel: 185 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,1 s
CO2-uitstoot (WLTP): 100 g/km
Basisprijs: 33.320 euro (sedan: 32.230 euro)