Wegtest Audi A3 Sportback 30 g-tron : groen rijden, maar dan anders

3j geleden

In het Audi A3-gamma zijn de "groene" leden van de familie de 40 TFSI-e- en 45 TFSI-e plug-inhybrides. De 30 g-tron voegt zich bij hen! Met zijn CNG-motor wil hij bewijzen dat ook aardgas nog steeds een toekomst heeft in de strijd tegen uitstoot.

 

Als pionier in het gebruik van aardgas als brandstof heeft de Volkswagen Groep al de nodige ervaring opgedaan in de ontwikkeling van deze technologie. Ook deze A3 Sportback 30 g-tron is daar de vrucht van. Als nieuwste aanwinst in het CNG-gamma (Compressed Natural Gas) heeft hij drie composiettanks met een totale capaciteit van 17,3 kg, waardoor hij een bereik van 445 kilometer op alleen gas kan voorleggen.

Dat is meer dan bij de vorige generatie, maar de "noodtank" met benzine is wel verkleind van 14 tot 9 liter. Daardoor blijft er nog slechts een actieradius van 100 tot 150 kilometer als alle gas erdoor is gejaagd; dat kan "krap" worden in regio's met weinig CNG-stations.

Onder de motorkap maakt de A3 Sportback gebruik van de 1.5 TSI met 131 pk en 200 Nm koppel. Ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn, heeft hij een turbo met variabele geometrie en een speciale loopcyclus voor een laag verbruik. Audi kondigt een gemiddeld aardgasverbruik van 3,5 tot 3,6 kg en een CO2-uitstoot van ongeveer 96 tot 99 g/km aan. Deze motor is alleen verkrijgbaar met de zeventraps-S-tronic met dubbele koppeling.

 

 

Aantrekkelijk uiterlijk

De 1.5 TSI werkt zeer stil in de A3, maar hij toont snel zijn ecologisch randje; de traagheid van de  transmissie is niet bevorderlijk voor de voortgang. Voor een actievere rijstijl is het beter om te kiezen voor de "S"-modus of om de kleine peddels achter het stuurwiel te gebruiken.

Rijdt u als een brave huisvader die de geldende limieten gedwee respecteert, dan is het poepsimpel om de door Audi aangekondigde cijfers te benaderen. Naast de lagere CO2-uitstoot tovert de A3 g-tron ook een glimlach op je gezicht, als je gaat tanken. Tijdens onze testrit hebben we de tanks helemaal volgetankt voor slechts 17,81 euro, een prijs die niet te overtreffen is door benzine of diesel!

 

 

Conclusie

Met een prijs van 30.540 euro is de Audi A3 g-tron veel goedkoper dan zijn modieuzere plug-inhybride versie (38.190 euro). Met de opkomst van bio-CNG, dat grotendeels wordt gemaakt van organisch afval, kan u de uitstoot tot 80% terugdringen in vergelijking met diesel, wat aantoont dat er niet slechts één technische oplossing is om de klimaatdoelstellingen te bereiken.

Het goede nieuws over de A3 is dat deze beschikbaar is voor zowel zakelijke als particuliere klanten die geld willen besparen en tegelijk hun bijdrage willen leveren aan een koolstofvrije toekomst.

 

 

Sterke punten

- Zeer lage emissies (bio-CNG)
- Zuinig in gebruik
- Relatief betaalbaar

 

Audi A3 Sportback 30 g-tron

Lengte: 4,34 m
Breedte: 1,81 m
Hoogte: 1,44 m
Kofferruimte: 280 l
Gewicht: 1,355 kg
Gemiddeld verbruik: 3,5 kg/100 km
Vermogen: 131 pk
Koppel: 200 Nm
Topsnelheid: 211 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,7 s
CO2-uitstoot (WLTP): 96 g/km
Basisprijs: 30.540 euro

 

Tags: Autotests Audi

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in