Wegtest Cupra Tavascan: Cupra laat zijn spierballen rollen!
Met zijn gesculpteerde rondingen, scherpe randen, dichtgeknepen ogen en gestroomlijnde look is de Cupra Tavascan een echte blikvanger. De cross-over laat niets merken van zijn royale lengte van 4,64 meter, die 6 centimeter langer is dan die van de Volkswagen ID.4, waarmee hij zijn technische basis deelt. Dit geeft hem veel ruimte voor maximaal vijf passagiers en een koffervolume groot genoeg voor alle gezinsuitstapjes: 540 liter.
Maar in het interieur maakt vooral het design van het dashboard indruk. Net zo gepolijst als het exterieur is het voorzien van een originele centrale spijl, die doet denken aan de 'halo' (de beschermende koepel voor piloten) uit de Formule 1. Het mist zijn effect niet, ook al heeft het geen praktisch nut. En het geheel is gemaakt van doordachte materialen, met zorgvuldige details en bronskleurige inzetstukken, een Cupra-handtekening. Er zijn ook twee schermen voor zowel multimedia (geconnecteerd) als de tellers (aanpasbaar), ondersteund door een extra groot head-updisplay. En voor één keer is het allemaal behoorlijk intuïtief, ook al vereist de basisbediening soms een paar draaibewegingen. Maar er zijn sneltoetsen waarmee je bepaalde overgevoelige rijhulpmiddelen met slechts twee klikken kunt uitschakelen.
“Harde” sportwagen
Onder zijn mooie uiterlijk verbergt de Tavascan het MEB-platform van de donorenbank van de Volkswagengroep. De Tavascan wordt aangedreven door slechts twee motoren: 286 pk met achterwielaandrijving en 340 pk met vierwielaandrijving voor de VZ-versie die wij testten. Toch hebben de ingenieurs de sportiviteit veel verder doorgedreven dan bij een ID.4 GTX of een Skoda Enyaq RS, die dezelfde onderdelen gebruiken. Vanaf de eerste meters is het gevoel echt sportief dankzij de precieze, directe besturing en de stevige, zo niet ronduit harde demping! Dit is misschien niet erg prettig op lange ritten. Maar als het op dynamiek aankomt, valt er niets te klagen, vooral niet in de Cupra-stand, waarin het maximale uit de auto wordt gehaald. In zowel scherpe als snelle bochten staat de Tavascan stabiel op zijn poten, is hij uiterst efficiënt als het aankomt op rubber achterlaten, althans in het frisse weer van onze testrit, en slaagt hij erin om zijn forse gewicht van meer dan 2,2 ton te doen vergeten. Je wordt achter het stuur dus op gevoel getrakteerd en je geniet er echt van, wat lang niet altijd het geval is bij elektrische auto's, waar kopers soms kracht verwarren met sportiviteit.
Conclusie 15/20
Deze VZ-versie van de Cupra Tavascan heeft ons overtuigd. Vooral omdat de actieradius van 522 kilometer die de 77kWh-batterij claimt ook overtuigend is. Maar we zullen moeten afwachten of deze goede gezondheid wordt bevestigd met de bescheidener motor en twee aangedreven wielen minder. Want aan deze topvariant hangt een stevig prijskaartje: 76.490 euro! Dat is vergelijkbaar met een krachtigere Kia EV6 GT of Hyundai Ioniq 5N. Maar het is aanzienlijk meer dan een Tesla Model Y Performance (toegegeven, minder opwindend op de weg), wat hem waarschijnlijk niet zal helpen in zijn commerciële carrière.
De Cupra Tavascan VZ in cijfers
Motor: 2 x elektrisch; 340 pk; 1.545 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: enkele versnelling
L/B/H (mm): 4.968/2.144/1.378
Leeggewicht (kg): +/- 2.250
Koffervolume (l): 540
Batterij (kWh) : 77
0 tot 100 km/u (sec): 5,5
Topsnelheid (km/u): 290
Gecombineerd brandstofverbruik (kWh/100 km): 16,5-16,8
Actieradius (km WLTP): 522
Prijs (incl. btw): 76.490 euro
Pluspunten
Opvallend, gespierd ontwerp
Uitgebalanceerde proporties
Interieurbeleving
Warm, futuristisch interieur
Dynamische rijstijl
Minpunten
-Zeer stevige vering
-Nog een beetje te 'redelijk'?
-Hoge prijzen in vergelijking met de concurrentie