Wegtest Fisker Ocean: hoe cool kan elektrisch zijn?
De Ocean is de nieuwste creatie van Henrik Fisker, de ontwerper achter onder andere de BMW Z8 en Aston Martin DB9, maar ook achter de Fisker Karma, die sommigen zich nog wel zullen herinneren. Met zijn nieuwe bedrijf Fisker Inc ziet hij zichzelf als een nieuwe Elon Musk. En het begint allemaal met de Ocean, een SUV van 4,77 meter, en een directe concurrent voor de Tesla Model Y. Met 22-duimsvelgen, gespierde rondingen, zorgvuldige detaillering en taps toelopende LED-koplampen is het uiterlijk op zijn zachtst gezegd kenmerkend. Ook van de partij: een zonnedak dat in optimale omstandigheden tot 3.200 kilometer autonomie per jaar kan bieden (veel minder in België...). En deze Ocean heeft een briljante optie: een California Mode die alle ramen opent (inclusief de achterste), het zonnedak en de koferrruit om met volle teugen van de buitenlucht te genieten. De sensatie is bijna die van een cabriolet!
Warm en koud
Het interieur is strak en overzichtelijk, met een groot centraal scherm van 17 duim dat horizontaal kan worden gedraaid bij stilstand om multimediacontent te bekijken. Je kunt dit ook doen terwijl je van je lunch geniet, want zowel de passagier als de bestuurder hebben recht op een eigen uitklaptafeltje. De ruimte aan boord is zeer royaal voor passagiers, vooral op de achterbank. Aan de andere kant hadden we meer dan 476 liter bagageruimte verwacht, gezien de afmetingen van het exterieur. Vooral omdat er geen extra ruimte onder de motorkap is en geen dashboardkastje. De kwaliteit van de materialen is erg goed, maar de montage minder. In het gebruik zitten er nog veel kraakjes in het meubilair. We kunnen dit wijten aan de jeugdigheid van het model, ondanks het feit dat hij wordt geassembleerd bij Magna-Steyr in Oostenrijk, een specialist in de productie van auto's voor grote merken.
Fisker verbetert zijn model nog voortdurend. Daarom missen de versies die nu worden geleverd een aantal functies, zoals adaptieve cruisecontrol, automatische grootlichten en Carplay- en Android Auto-connectiviteit. Dit zijn allemaal systemen die op afstand zullen worden geïmplementeerd via toekomstige software-updates. Intussen wekt dat gebrek soms frustratie op, toch in een auto die in de geteste configuratie meer dan 70.000 euro kost.
Verdict
In bepaalde opzichten geeft de Fisker Ocean soms de indruk dat je in een conceptwagen rijdt die nog om verdere verfijning vraagt. Aan de andere kant overtuigt zijn wegligging. De 564 pk van de uitvoering Extreme zorgen ervoor dat hij in 3,9 seconden en zeer efficiënt van 0 naar 100 km/u accelereert. De Ocean is stabiel in bochten, rolt zeer weinig en behoudt voldoende filtering om comfortabel te blijven. Zelfs het brandstofverbruik kon bekoren: 21,9 kWh/100 km op onze testroute, die ongeveer voor eenderde snelweg bevatte. Dit geeft een reële actieradius van 500 kilometer dankzij de enorme batterij van 106,5 kWh. Dat is minder dan de geclaimde 700 kilometer, maar het blijft verduiveld zorgeloos!
Sterke punten:
- Verfrissende stijl en originele opties (tablets, California Mode).
- Efficiënte wegligging
- Comfortabele actieradius
Fisker Ocean Extreme
Lengte: 4,77 m
Breedte: 1,98 m
Hoogte: 1,63 m
Koffervolume: 476 l
Gewicht: 2.433 kg
Accu: 106,5 kWh (netto)
Vermogen: 564 pk
Koppel: 737 Nm
Gemiddeld brandstofverbruik: 18,6 kWh/100 km
Testverbruik: 21,9 kWh/100 km
Actieradius: 707 km WLTP
Topsnelheid: 206 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,9 s
Basisprijs: € 63.590