Wegtest Ford Bronco: als Indiana Jones een auto was...

1j geleden | Nicolas Morlet

Heb je genoeg van de huidige somberheid in de auto-industrie? Moe van SUV's zonder smaak? Ford heeft de oplossing: de Bronco! De reus van het asfalt, recht uit de Californische woestijn, waarvan de fabrikant op het gelukkige idee kwam om hem ook bij ons aan te bieden.

Wat wil Ford met de verkoop van zo'n monster in deze tijd van matiging, zo niet van bezuiniging? Om zijn Amerikaanse wortels en imago te versterken, een auto die in de publieke opinie nog te vaak als Duits of Brits wordt gezien. De Bronco is een Amerikaanse ster uit de jaren 60 tot 90, die in 2021 ontwaakt uit de sluimer waarin Ford hem een kwarteeuw geleden heeft ondergedompeld. Het duurde twee jaar alvorens hij de Atlantische Oceaan overstak, en dan nog in strikt gecontroleerde aantallen. Er was geen sprake van om zo'n machine te koop te stellen, vooral niet zijn 335 pk sterke 2.7 V6, die met gemak 15 l/100 km drinkt en 326 g/km CO2 produceert, met het risico dat de gemiddelde uitstoot ernstig boetes zou opleveren in het geval van een doorslaand succes. Het aantal verkochte exemplaren in Europa zal daarom worden beperkt, naar goeddunken van Ford.

Onverzadigbaar

In de praktijk levert de Bronco precies wat zijn rauwe uiterlijk belooft: een karaktervolle ervaring, gebouwd om elk terrein aan te kunnen. Als je een SUV verwacht, doe geen moeite. De Bronco is een avonturier in hart en nieren en heeft altijd het juiste gereedschap in zijn tas om je uit een benarde situatie te halen: of het nu een steile afdaling is die met cruisecontrol wordt bedwongen, de meest complexe obstakels waarvoor de stabilisatorstang moet worden ontkoppeld of grindpaden die in racetempo worden opgeslokt, de Bronco weet echt hoe hij het allemaal moet doen. En dat alles met een ontspannen, bijna 'coole' houding die weinigen hem nadoen.

Natuurlijk heeft deze Indiana Jones-kant zijn keerzijde op het asfalt, waar dynamiek geen deel uitmaakt van het jargon, waar rijprecisie een minder tastbare betekenis krijgt en waar geluidsisolatie zeer relatief is. Maar hij heeft nog steeds een sterk karakter dat ons eraan herinnert dat we ons niet in het meest alledaagse voertuig zitten.

Uitspraak 16/20

Zoals je ziet, de Bronco is geen SUV. En dat is precies waarom we hem zullen kopen! Dat, en de mogelijkheid om te rijden met je haar wapperend in de wind door het vierdelige dak te verwijderen, voegt nog een extraatje toe aan het plezier van de auto. Maar denk niet dat je alle vormen van comfort moet opgeven: het instrumentenpaneel is digitaal, het multimediasysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto draadloos en zowel airconditioning als rijhulp zijn inbegrepen. De prijs is echter evenredig met zijn exclusiviteit: 76.600 euro voor de Outer Banks-uitvoering, 80.700 euro voor de nog avontuurlijkere Badlands.

Sterke punten

- Onnavolgbare look en de mogelijkheid om het dak te verwijderen

- Karakter en V6 motor

- Bovengemiddelde offroadcapaciteiten

 

Ford Bronco Badlands

Lengte: 4,80 m

Breedte: 1,93 m

Hoogte: 1,96 m

Laadruimte: 546 liter

Gewicht: 2.343 kilo

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 14,2 l/100 km

Vermogen: 335 pk

Koppel: 563 Nm

Topsnelheid: 161 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,2 s

CO2-uitstoot (WLTP): 338 g/km

Basisprijs: 80.700 euro incl. btw

Tags: Autotests Ford
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in