Wegtest Hyundai Bayon: klein broertje met groter gemak

3j geleden

Met de Bayon lanceert Hyundai een tweede SUV in het B-segment, naast de Kona. Overlap? Ja, maar de fabrikant heeft ervoor gezorgd dat ze duidelijk van elkaar verschillen. Uiteindelijk beconcurreren ze elkaar minder dan het lijkt.

 

Sinds 2016 staat er een Hyundai Kona in de showroom, een vlot ogende kleine SUV die vorig jaar nog werd gefacelift voor een snuif extra karakter. Hij biedt een indrukwekkend gamma motoren, van benzine tot elektrisch, diesel en hybride, en keuze tussen twee- of vierwielaandrijving. Er is zelfs een sportieve N-uitvoering.

Voor de nieuwe Bayon - genoemd naar de Baskische stad, voor het geval u het zich afvroeg! – gaat dat allemaal veel minder op. Achter zijn zeer assertieve look schuilt een veel pragmatischer houding, met eigen troeven. Ten eerste is de binnenruimte duidelijk superieur aan die van zijn broer, die in dit opzicht eerder aan de onderkant van zijn klasse zit. Kijk bijvoorbeeld maar naar de kofferruimte: 411 liter voor de nieuwkomer, tegenover 374 liter voor de oudgediende, terwijl de Bayon 2,5 centimeter korter is! De ruimte op de achterbank is al even royaal.

 

 

Te serieus?

De Bayon is nauw afgeleid van de i20. Zijn technische specificaties en interieurindeling zijn beide quasi kopieën. Het dashboard is identiek en onderscheidt zich door het digitale instrumentenpaneel op de luxueuzere modellen, naast het centrale scherm gewijd aan multimedia. De kwaliteit is er, evenals de uitrusting (zowel voor comfort als veiligheid), die tot de compleetste op de markt behoort. Wel oogt het allemaal nogal triest. Er is geen spoor van kleur of materiaal om de cabine op te fleuren, die gewoon een waas van grijs en zwart is. Wat een contrast met de frisheid van de buitenkant!

Op technisch vlak is de Bayon alleen verkrijgbaar met tweewielaandrijving, en aanvankelijk alleen met benzine: de kleine 1.2-liter-MPI met 84 pk en de 1.0-liter-T-GDI met 100 pk (met of zonder 48V-microhybridisatie) of 120 pk met milde hybride hulp.

 

 

Conclusie

De Bayon rijdt ook als een i20, maar met iets meer rolbewegingen door zijn hogere pose. Het weggedrag is echter even neutraal, ondanks het feit dat de kleine 100 pk 1.0 T-GDI nogal levendig is. Deze Bayon zit een beetje tussen wal en schip. Of tussen de i20, waarvan hij de gezinsversie is en die 3.000 euro meer kost voor dezelfde afwerking, en de Kona, die dynamischer en speelser is, en waarvan het prijsverschil geen belemmering mag vormen voor wie niet echt nood heeft aan dat ruimtesurplus. Iedereen zal een keuze moeten maken naargelang zijn behoeften.

 

 

Sterke punten:

- Karaktervolle looks
- Ruim en doordacht interieur
- Uitgebreide uitrusting

 

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100 48V

Lengte: 4,18 m
Breedte: 1,78 m
Hoogte: 1,49 m
Koffervolume: 411 l
Gewicht: 1.120 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,3 l/100 km
Vermogen: 100 pk
Koppel: 172 Nm
Topsnelheid: 183 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 5,3 s
CO2-uitstoot (WLTP): 118 g/km
Basisprijs: 21.499 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in