Wegtest Hyundai Ioniq 5: kijk uit voor het alternatief
De retrolijnen van de Ioniq 5 doen ons denken aan de Lancia Delta, of de Fiat 127 uit de jaren 80. De Hyundai oogt even verrassend als fascinerend. Hij is zeer modern en elegant, terwijl hij tegelijkertijd de bekende stijlcodes van het Koreaans merk door elkaar schudt, met lijnen die zowel eenvoudig als subtiel zijn.
Hoewel hij eruitziet als een sedan, is dit in feite een cross-over die groter is dan hij lijkt: 14 centimeter langer dan de Tucson, ligt zijn dak even hoog. Hij is dus vrij groot en profiteert van een grote wielbasis van maar liefst 3 meter, goed voor een binnenruimte die u zeker royaal mag noemen. Geen auto in deze klasse kan eraan tippen.
Net als het exterieur is het interieur zeer designgericht, te beginnen met het horizontale dashboard waarvan de presentatie is geïnspireerd op meubelinrichting. De middenconsole kan heen en weer worden geschoven en de voorstoelen kunnen in de topuitvoeringen worden omgetoverd tot een ligzetel. Dat verzacht pas het wachten bij het laadstation!
Nu we het toch over opmerkelijke gadgets hebben: de auto heeft ook een V2L-contact. Zo kunt u de stroom van de auto gebruiken om bijvoorbeeld een fiets op te laden. De binnenkant is goed uitgewerkt, alleen de gerecycleerde kunststoffen van de deurpanelen stellen teleur. Ze zien er goedkoop uit en blijken gevoelig voor krassen.
Laden aan 800 volt
Voor zijn lancering biedt Hyundai de Ioniq 5 aan met drie verschillende aandrijflijnen: in het instapgamma beschikt hij over één motor van 170 pk en een batterij van 58 kWh. Daarna komt de versie die volgens de Belgische importeur de bestverkopende zal zijn: met een motor van 218 pk en een batterij van 73 kWh. Over een paar weken volgt nog een topversie, met twee motoren en een gecombineerd vermogen van 306 pk, ook uit die batterij van 73 kWh.
Het goede nieuws is dat de Ioniq 5 op 800 volt kan laden, wat tot dusver alleen kon op de veel duurdere Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Dankzij deze technologie kan de sedan bij een snellaadpunt in slechts 18 minuten worden opgeladen van 10 tot 80%!
Conclusie
Tijdens onze testrit konden we de middenklasser met 218 pk besturen. Vanaf de eerste kilometers stelt de Ioniq 5 zich zeer comfortabel op, dankzij de zachte vering, de knusse zetels en de geavanceerde geluidsisolatie. Dat komt zo goed over, dat je "zen" wilt rijden om van het moment te genieten! De motor is voldoende krachtig om deze zware auto (1.910 kg onbeladen) soepeltjes te doen rijden.
Trek de kaart van milieubewust pendelen en het gemiddelde daalt gemakkelijk tot 15 kWh/100 kilometer. Op voorwaarde dat u de autosnelwegen vermijdt, waar het gemiddelde stijgt tot 20 kWh/100 kilometer met 120 km/u. Gezien zijn vele kwaliteiten en zijn basisprijs van 45.599 euro (49.429 euro met 218 pk), moet de Ioniq 5 in staat zijn om zijn concurrenten de duvel aan te doen.
Sterke punten
Origineel uiterlijk
Binnenruimte
Algemeen comfort
Hyundai Ioniq 5
Lengte: 4,63 m
Breedte: 1.89 m
Hoogte: 1,60 m
Laadruimte: 531 l
Gewicht: 1.910 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 16,8-17,9 kWh/100km
Vermogen: 218 pk
Koppel: 350 Nm
topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,4 s
CO2-uitstoot (WLTP): 0 g/km
Basisprijs: 49.429 euro