Wegtest Mazda CX-5: voor gevoelige zielen met arendsogen
Laat ons beginnen met de verschillen die je wél kunt zien. Het ontwerp van de buitenkant? Nee, er is absoluut niets veranderd. Het interieur? Het wordt al warmer... Ah! Het scherm! Bingo. Mazda heeft zijn multimediasysteem herwerkt met de bedoeling het intuïtiever te maken. De schermdiameter is vergroot van 8 naar 10,25 duim en het is niet langer aanraakgevoelig. De bediening verloopt nu helemaal via de module op de middenconsole.
De leesbaarheid van de menu's is beter. Het systeem werkt ook sneller, en kan nu overweg met zowel Apple CarPlay als Android Auto. Een oplettende bestuurder zal ook de andere details in de klimaatregeling en de tellers spotten. Verder is alles bij het oude gebleven.
Meer gevoel
Er zijn echter ook veranderingen die u voelt. Maar goed, eerlijk gezegd, moet u een overgevoelige ziel om dat te merken. Nu is het een feit dat de ingenieurs de stuurinrichting, de chassisinstellingen, de motoren, de automaat en zelfs, indien aanwezig, de vierwielaandrijving hebben herwerkt. Zoals het hoort, dragen de meeste van deze technische aanpassingen bij tot een zuiniger brandstofverbruik en een lagere uitstoot.
Voorbeelden hiervan zijn de geïntegreerde cilinderuitschakeling in de 2,0-liter-benzinemotor van 163 pk (de 2,5-liter van 194 pk had het al), de volledige ontkoppeling van de AWD-transmissie wanneer ze niet nodig is en de verbeterde uitstoot van de 2.2-diesel (150 of 184 pk) dankzij de hulp van neutraliserend AdBlue.
Mazda benadrukt dat elke kleine "draai aan een vijs", die hier en daar wordt gegeven, bedoeld is om de CX-5 responsiever en preciezer te maken, met meer rijplezier als resultaat. Nu was de CX-5 eigenlijk al de meest communicatieve en dynamische SUV in zijn klasse. En ja, wie sensitief genoeg is, zal gewaarworden dat de auto nog meer "verbonden" is met de bestuurder.
Conclusie
Als u dit leest, denkt u misschien dat u niet zo'n hypergevoelige bestuurder bent. En dat u niet zult profiteren van de toegevoegde waarde van een CX-5. Niet noodzakelijk. Ook al kan u niet meteen de vinger leggen op elke verbetering, wanneer u profijt trekt van de kwaliteiten ervan en er 2, 3 of 5 jaar in baadt, raakt u er uiteindelijk aan gewend en maakt u ze zich eigen.
En als u na al die jaren in de CX-5 weer achter het stuur kruipt van een andere auto, beseft u pas hoeveel die som der kleine delen heeft opgebracht. Kortom, zelfs al moet u uw zintuigen op scherp zetten om dit speciale gevoel van de Mazda te ontdekken, op den duur zal dit gevoel het van iedereen winnen. En de vaststelling blijft: het is een goed gevoel.
Sterke punten
- Zeldzame beleving in zijn categorie.
- Assertievere dynamiek dan concurrentie
- Ruimte aan boord en rijplezier
Totale score: 18/20
Mazda CX-5 Skyactiv-G 163
Lengte: 4.550 m
Breedte: 1,840 m
Hoogte: 1,675 m
Kofferruimte: 506 - 1.620 l
Gewicht: 1,425 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,7 l/100 km
Vermogen: 163 pk
Koppel: 213 Nm
Maximumsnelheid : 201 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 10,3 s
CO2 (WLTP): 152 g/km
Basisprijs: 31.490 €.