Wegtest Nissan Qashqai: hoge inzet
Nissan communiceert al maanden met plaagbeeldjes over zijn nieuwe Qashqai. De inzet is nu eenmaal hoog. Deze cross-over alleen al is goed voor het merendeel van de verkopen van het merk in Europa sinds zijn commerciële debuut in 2007. Het Japanse merk heeft zijn tijd genomen om zijn succesnummer te vernieuwen. Zo staat hij op een kersvers platform dat onder meer nog zal worden gebruikt door de volgende Renault Kadjar.
De nieuwe Qashqai is 3 centimeter langer en 2 centimeter breder, maar kan ook met een 2 centimeter langere wielbasis uitpakken waardoor achterin meer ruimte is vrijgekomen. Ondanks zijn bescheiden lengte (4,43 meter) ziet de Japanse auto er geweldig uit dankzij zijn V-vormige grille, zijn geprononceerde randen over de hele carrosserie, zijn contrasterende daklijn en zijn dikke achterstijlen. Het slanke, moderne ontwerp oogt zonder twijfel zeer geslaagd. Het nieuwe platform zorgt ook voor een ruimere koffer: met 504 liter is die nu 74 liter groter dan vroeger!
Verbeterd comfort
Terwijl het exterieur van de Qashqai flink is gemoderniseerd, maakt ook het interieur een goede beurt. De presentatie is veel minder sober dan voorheen en de materialen zijn flatteus. We feliciteren Nissan voor het behoud van klassieke knoppen, zoals voor de airco, in deze snel evoluerende en digitale wereld: dat werkt zoveel intuïtiever en handiger! Het instrumentenpaneel is een 12,3 duim groot scherm (vanaf de N-Connecta-uitvoering), terwijl het infotainmentsysteem een centraal scherm van 10 duim heeft.
Verder zit de Qashqai boordevol rijhulpmiddelen (noodrem, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, enz.), terwijl hij geconnecteerd is met een groot aantal diensten die toegankelijk zijn via een smartphone, zoals de mogelijkheid om het voertuig te lokaliseren, de koplampen op afstand te laten knipperen of de claxon te activeren.
Conclusie
Voorlopig is de Qashqai slechts verkrijgbaar met één motor (in afwachting van de hybride versie aan het einde van het jaar), een 1.3-turbobenzine met een milde hybride assistentie op 12 volt die verkrijgbaar is in twee vermogensniveaus: 140 of 158 pk. Op de weg weet de Qashqai te overtuigen met een gezond weggedrag en een uitstekende geluidsisolatie.
We kunnen alleen maar de lange versnellingsbakverhoudingen betreuren. Je moet geregeld teurgschakelen om de 1.405 kilogram van de auto op dreef te houden. Liefhebbers van automaten zullen de voorkeur geven aan de continu variabele Xtronic-transmissie (alleen beschikbaar op de 158 pk-versie) die zeer aangenaam is in het gebruik, zonder overmatig "gejank".
Sterke punten
- Verhouding prijs-prestaties
- Aangename looks
- Volledige uitrusting
Nissan Qashqai Mild Hybrid
Lengte: 4,42 m
Breedte: 1,83 m
Hoogte: 1,63 m
Koffervolume: 504 l
Gewicht: 1.405 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,3 l/100 km
Vermogen: 140 pk
Koppel: 240 Nm
Topsnelheid: 196 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 10,2 s
CO2-uitstoot (WLTP): 143 g/km
Basisprijs: 28.500 euro