Wegtest Renault Arkana Hybrid: mag het ietsje minder zijn?
Twee maanden geleden gaven we u onze eerste indrukken van de Renault Arkana, een compacte SUV-coupé die vooralsnog geen directe concurrent heeft. Ter herinnering: we apprecieerden zijn royale binnenruimte, zijn koffer op gezinsformaat (die in deze hybride versie iets kleiner uitvalt), en zijn desnoods rijke uitrusting.
Balanceren
We prezen ook zijn evenwichtsoefening, die het beeld van Renault enigszins onderuithaalt. De fabrikant presenteert de Arkana namelijk graag als de dynamische SUV van zijn gamma, maar dat gaat wat ver. Want achter het stuur, zelfs als doet deze Arkana beter – als in dynamischer - dan de Captur en vooral de Kadjar, blijft het allemaal wat braafjes. Hij biedt een goed compromis tussen comfort en rijplezier, met een duidelijke intentie om comfortabel te blijven. Waar natuurlijk niets mis mee is.
Hybride
Dat gezegd zijnde, het onderwerp van de dag is de nieuwe hybride motor. We vinden hier dezelfde oplossing terug als in de Captur (en niet voor niets: de twee modellen delen hetzelfde platform): namelijk een 1.6-benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor, die samen 145 pk en 148 Nm leveren.
De batterijcapaciteit bedraagt 1,2 kWh. U begrijpt dat we het hier over een "eenvoudige" hybride hebben, niet over een plug-in. En dit is blijkbaar de enige die beschikbaar zal zijn op de Arkana, terwijl de Captur ook bestaat in stekkervorm. Maar Renault verzekert ons dat de plannen kunnen worden gewijzigd, als er genoeg vraag rijst.
Met deze hybride aandrijflijn wordt bevestigd wat we eerder al zeiden: de Arkana heeft een vrij comfortabele ziel, maar is niet rustig. Het is niet zo dat de motor bijzonder temperamentvol is, ook al staat de keuzeschakelaar voor de rijmodus in de stand Sport.
Maar hoewel hij trager is dan de eerder geteste benzineversie met 140 pk, reageert hij in elk geval vlotter, dankzij één troef: de automatische versnellingsbak. De versnellingsbak op de hybride versie is een heel speciaal beestje, een technologie die zijn oorsprong vindt in de F1. In principe is het een vrij complex systeem dat je een versnellingsbak met tien trappen geeft.
Het werkt echt goed. De schakelingen verlopen snel maar soepel, zodat deze versnellingsbak even aangenaam is bij "sportief" rijden (met de nadruk op de aanhalingstekens) als bij vlot rijden. En in het laatste geval dient het op bewonderenswaardige wijze het primaire doel van de Arkana hybride.
Conclusie
En dat is, natuurlijk, brandstof besparen. In het verleden had ditzelfde hybride systeem al laten zien wat het in zijn mars heeft in de Captur en in de Mégane Grandtour, met verbruikscijfers die waardig zijn aan wat we van een hybride verwachten.
Het systeem voelt zich duidelijk in zijn sas in de Arkana, en zelfs nog meer dan in de Captur, dankzij een gunstiger aerodynamisch ontwerp. Renault claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 4,8 l/100 km (WLTP).
Over een gemengd parcours, met een zeer anticiperende rijstijl maar zonder op records te jagen (d.w.z. zonder het andere verkeer te hinderen), haalden we 4,7 liter per 100 kilometer. Helemaal niet slecht voor wat nog steeds voor een SUV moet doorgaan
Sterke punten
Dynamische uitstraling
Gezinsvriendelijke binnenafmetingen
Zuinig
Renault Arkana E-Tech Hybride
Lengte: 4.568 mm
Breedte: 1.820 mm
Hoogte: 1.571 mm
Laadruimte: 480-1.263 liter
Gewicht: 1.510 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 4,8 l/100 km
Vermogen: 145 pk
Koppel: 148 Nm
Topsnelheid: 172 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 10,8 s
CO2 (WLTP): 108 g/km
Basisprijs: 30.200 euro