Wegtest Volkswagen Caddy California: kamperen op een zakdoek
Bij Volkswagen kent de busjescamper een lange geschiedenis. In het begin van de jaren 50 besloot Westfalia, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ombouwen van voertuigen, de Transporter-minibus om te bouwen tot een zwerfwagen. Het werd een klatant succes en de producten van het ombouwbedrijf werden al snel opgenomen in de catalogus van Volkswagen.
De jaren 60 en het tijdperk van de flowerpower gaven de kleine busjes van VW hun definitieve aura van "coolness", "vrijheid" en "sympathie" in de automobielsector. Ondertussen biedt het Duitse merk al tientallen jaren praktische en comfortabele voertuigen aan die uitnodigen tot reizen. Na zelf ervaring te hebben opgedaan op het gebied van interieurinrichting, heeft Volkswagen Westfalia bedankt voor bewezen diensten en uiteindelijk besloten om de ombouw zelf te beredderen.
Sindsdien is de Transporter California uitgegroeid tot een referentie en blijft zijn succes maar groeien. Sinds 2019 heeft Volkswagen zijn gamma verrijkt met de Grand California, gebaseerd op de Crafter. Dit is een zeer ruim, maar ook zeer comfortabel voertuig uit de hogere klasse. Het enige wat nog mankeerde was een toegankelijker instapmodel. Die is er nu in de vorm van de Caddy California, die bijna tegelijk met de nieuwe generatie van de gelijknamige minivan is gearriveerd.
Vergeleken met zijn grotere camperbroers is het meer een lightversie. Er kunnen slechts twee mensen slapen in een uitklapbed in de bagageruimte. De Caddy heeft geen watertoevoer en geen gootsteen, alleen een optionele, op de vloer gemonteerd keukenblok (vereist om in aanmerking te komen voor het voordelige motorhomebelastingstelsel) met een gasbrander en opbergruimte. Een handige stoffen buidel bevat twee opklapbare fauteuils en een tafel, onmisbare accessoires voor elke kampeerder!
Kleine details
De Caddy California besteedt bijzondere aandacht aan zijn gasten: naast de specifieke uitrusting die we zojuist hebben beschreven, kan hij optioneel worden uitgerust met een stationaire verwarming, bijzonder praktisch voor vakanties buiten het seizoen, en een enorm panoramisch dak met een oppervlakte van 1,4 m2 dat zicht biedt op de sterrenhemel als u ’s avonds in bed ligt in te dommelen.
Tot slot profiteert de Caddy California van kleine extra's zoals een paar leeslampjes met regelbare intensiteit boven het bed of luchtroosters (voorzien van muggengaas a.u.b.!) die in de raamlijsten van de bestuurder en de passagier zijn aangebracht. Volkswagen pakt gretig met zijn expertise uit. Er is zelfs de mogelijkheid om achteraan de auto nog een tent toe te voegen die zo een extra slaapkamer voor twee personen wordt. Eenmaal uitgeklapt kan ze ook blijven staan, mocht je de Caddy nodig hebben voor boodschappen of een uitstapje.
Conclusie
De Caddy California is verkrijgbaar in twee lengtes (4,5 of 4,85 m) en biedt dankzij de lattenbodem een zeer comfortabele matras van 1,98 m lang en 1,07 m breed. Lekker slapen is geen probleem en een extra beleving met het reeds vermelde panoramisch dak erbij.
In de kleine keuken, die praktisch in gebruik is, maak je de dag nadien zo een Engels ontbijt klaar, al betreuren we het ontbreken van een waterreservoir. Ook een koelkast was handig geweest, te meer daar het de Caddy niet aan ruimte voor een koelbox ontbreekt. De Caddy California is meer geschikt voor weekends dan voor lange vakanties, maar als compromis kent hij zijn gelijke niet en is hij een welgekomen aanvulling in de reeks.
Sterke punten
Uniek concept
Veelzijdigheid
Aangename motor
Volkwagen California 1.5 TSI DSG
Lengte: 4,50 m
Breedte: 1.85 m
Hoogte: 1,83 m
Bagageruimte: n.b.
Gewicht: 1.657 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,7 l/100 km
Vermogen: 115 pk
Koppel: 220Nm
topsnelheid: 182 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/h): n.b.
CO2-uitstoot (WLTP): 151 g/km
Basisprijs: 25.826 euro