Auto's van 30 jaar oud
Dertig jaar geleden verwelkomde de automarkt de komst van nieuwe sedans zoals de Alfa Romeo 155, de Volkswagen Vento (die de Jetta verving) of de Xedos 6. Die laatste betekende toen voor Mazda wat Lexus is voor Toyota, d.w.z. een auto in het topsegment. Maar de twee modellen die de markt zag verkochten nauwelijks waarop Mazda er de stekker uit trok.
Ook de Renault Safrane draaide uit op een teleurstelling, want hij slaagde er nooit in te doen wat de 25 in het verleden had gedaan: de Franse fabrikant een plaats geven in het clubhouse van de premiummerken.
Bij Audi verscheen de breakversie van de 80, de Avant, die praktisch nut met esthetiek huwde. De populairdere Nissan Micra van de tweede generatie zou een succes worden, terwijl de Suzuki Swift Cabriolet een discrete verschijning bleef.
Valt er ook te sporten voor een prikje? Wel, BMW lanceerde toen zijn E36 3-Serie als coupé, Dodge bracht de legendarische Viper met zijn enorme V10-motor op de markt en Jaguar presenteerde de XJ 220, een snelle en peperdure supercar met als vertoon 549 pk.
In het segment van de meer betaalbare sportwagens verraste Honda met de CR-X Del Sol met een hardtop die in de koffer kon, en Mazda bleef de rotatiemotor verder ontwikkelen met de zeer mooie RX7 van de derde generatie. In 1992 bestonden SUV's nog niet als zodanig, maar Opel had al iets van een voorvader klaar in de vorm van de Frontera.