Frazer-Tickford Metro: Aston Martins eerste stadsauto
In 2011 verbaasde Aston Martin iedereen met de lancering van de Cygnet, een Toyota IQ met een voorkant volgens de vormtaal van het merk, badend in een weelderig interieurtje. Zijn verkoopprijs lag viermaal hoger dan zijn Japanse donor en het autootje werd voorgesteld als een "stedelijke mobiliteitsoplossing".
Nee, het was toen niet de eerste keer dat de Britse fabrikant zich in de wereld van de stadsauto's begaf. Al in 1982 deed het een poging met deze Frazer-Tickford. Aston Martin had toen carrosseriebouwer Tickford overgenomen en de krachten gebundeld met het autoconcern British Leyland om een exclusieve versie van de Austin Metro te ontwikkelen.
Het autootje kreeg een speciale bodykit, een interieur met leder en alcantara, cruisecontrol, speciaal lakwerk en de 1.3-motor (dezelfde als die van de Mini) werd opgevoerd tot 80 pk. De Frazer-Tickford werd destijds verkocht voor een hogere prijs dan een Porsche 944, draaide natuurlijk uit op een commerciële flop waarop de produtcie na 26 stuks werd gestaakt.
Eén exemplaar, met maar 15.000 kilometer op de teller, werd ter veiling aangeboden door H&H Auctions. Geschat tussen 41.600 euro en 53.500 euro, vond het ondanks zijn zeldzaamheid helaas geen koper.