Land Rover introduceert een nieuwe speciale editie van zijn historische Defender V8

1j geleden | Nicolas Morlet

Terwijl de productie van de 'echte' Land Rover Defender in 2019 is beëindigd, onthult de fabrikant een nieuwe speciale serie geïnspireerd op het model uit 1965 van Spencer Wilks, een van de oprichters van Land Rover. Maar ook de schoonheid van het Schotse eiland Islay wordt erin weerspiegeld.

Met de naam Islay Edition is deze Defender het eerste Land Rover Classic V8 Works-model ontworpen rond een erfgoedthema, geïnspireerd op het persoonlijke voertuig van Spencer Wilks uit 1965. Toen de oorspronkelijke Land Rover werd ontworpen, werden de voertuigen getest door de Managing Director van Rover Cars op zijn landgoed in Laggan op het eiland Islay in de Schotse Hebriden, waar de naam Land Rover werd geboren. Tijdens een testrit in 1947, toen hij met zijn aangepaste Rover (de latere Series I) over het ruige terrein van het eiland reed, merkte de jachtopziener van het landgoed Laggan, Ian Duncan, op dat dit de nieuwe "Land" Rover moest zijn. Vandaar de naam. Nu brengt het merk een eerbetoon aan dit historische eiland.

Eerbetoon aan het eiland Islay

De Defender Classic Works V8 Islay Edition is gebaseerd op een Land Rover Series IIa die toebehoorde aan Spencer Wilks (nu in de Land Rover Classic Collection), die hem gebruikte toen hij het eiland Islay in de Hebriden bezocht. Hij onderscheidt zich daarom door zijn in Heritage Grey, een Limestone-dak en bijpassende stalen wielen. De traditionele Land Rover-logo's en badges zijn in de koetswerkkleur. De grille is klassiek vormgegeven en het model is voorzien van de badge 'GXC 639C', het kenteken dat de inspiratie vormde voor deze speciale editie.

Het interieur is bekleed met Windsor Ebony-leder met unieke details in een tweed van de Islay-fabriek, speciaal geselecteerd voor de Defender Islay Edition. Het middelste compartiment is voorzien van een verwijderbaar walnoothouten blad waarin eikenhout zit verwerkt van de whiskyvaten van de Kilchoman-distilleerderij op Islay. Ten slotte zijn de voetruimtes, ongewoon voor een Defender Classic, voorzien van tapijt voor een extra vleugje luxe.

Een laatste detail: naast de versnellingspook bevindt zich een plakketje dat herinnert aan het ontstaan van de naam Land Rover.

Exclusief en duur

Elk exemplaar van deze Islay Edition is een Defender Classic (daterend van 2012 tot 2016) minutieus gerestaureerd en opnieuw opgebouwd door de specialisten van Land Rover Classic. Onder de motorkap ligt de fantastische 405 pk en 515 Nm sterke atmosferische 5 liter-V8-motor gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. Dit betekent dat de auto in 5,6 seconden van 0 naar 96,5 km/u spurt, terwijl de topsnelheid 171 km/u bedraagt.

De vering en het remsysteem zijn ook herzien om efficiënter te werken, en de moderniteiten zijn niet vergeten, zoalsde koplampen met leds bewijzen.

De Defender Works V8 Islay Edition wordt beperkt tot 30 eenheden, waarvan 17 in de 90 (korte wielbasis) versie en 13 in de 110, de versie voor zeven personen. De prijzen liggen in overeenstemming met de exclusiviteit: 230.000 pond (261.000 euro) voor de 90 en 245.000 pond (279.000 euro) voor de 110.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in