Speciale 2CV gaat op. Zoute GP onder de hamer
In de jaren 50 had Frankrijk nog kolonies in Afrika en was er behoefte aan een voertuig dat overweg kon met zand in plaats van asfalt. De dappere Citroën 2CV was al erg veelzijdig door zijn lage gewicht, maar zijn bescheiden vermogen en tweewielaandrijving waren een handicap in exotischer oorden.
Zo kwamen sommige Citroën-dealers op het idee om achteraan een tweede motor te monteren voor een extra aangedreven achteras. Citroën kreeg lucht van deze creatieve ingreep en nam ze over. Zo kwam in 1960 de 2CV Sahara op de markt. Deze versie gebruikte twee tweecilindermotoren van 425 cc, stond op een speciaal chassis en kreeg een versterkte ophanging. Verder werd de tank onder de bestuurdersstoel aangepast zodat de twee motoren genoeg benzine kregen.
Herdoopt in 2CV 4x4 na de onafhankelijkheid van Algerije in 1962, werden er tot 1969 slechts 695 stuks van deze speciale Eend geproduceerd. Het exemplaar dat nieuw in Zwitserland werd verkocht en op 10 oktober door Bonhams in Le Zoute wordt geveild, onderging over de loop der jaren een minutieuze restauratie. Nu in concours-staat, wordt deze 1966 Sahara geschat op een prijs tussen 70.000 en 90.000 euro! Gezien de recente transacties voor sommige 2CV's, is het lang niet uitgesloten dat de biedingen hoger zullen gaan.