De blik van Jan Muylaert - Duitse dwarsliggers
Hoe dichter de datum van 1 januari 2035 nadert, hoe meer weerwerk sommige autoconstructeurs bieden om na die dag toch nog thermische motoren te kunnen bouwen. Het dictaat van de Europese Commissie wankelt. Niet onterecht. Ieder weldenkend mens beseft dat een volledige elektrificatie van het wagenpark niet haalbaar is. Zeker niet op zo’n korte termijn. Meer zelfs: als we de regelgeving van de EU gedwee blijven volgen, dan dreigt het Westen met het gezicht tegen de muur te lopen. Al ziende blind voor een onmogelijke transitie naar een vermeend klimaatneutraal continent.
De oorlog in Oekraïne toont hoe afhankelijk West-Europa is van niet-democratische staten. Sommigen vinden het opportuun om het roer nu drastisch om te gooien. Wij moeten meer zelf ontginnen en produceren! Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want grondstoffen delven en verwerken is een energieverslindende activiteit die bovendien bijzonder milieuvervuilend blijkt te zijn in de verre landen waar die zeldzame materialen worden opgegraven.
Friesland als voorbeeld
En dan zou West-Europa al die grondstoffen uit eigen bodem moeten bovenhalen, zonder nieuwe lucht- en bodemvervuiling! Kan niet. Kijken we bij onze noorderburen in Friesland waar de aardgaswinningen tot ernstige grondverzakkingen leiden met miljoenenclaims voor beschadigde of onbewoonbaar verklaarde huizen tot gevolg. De doelstellingen om tegen 2050 klimaatneutraal te worden, kunnen we dus maar beter meteen vergeten.
Heel wat modale automobilisten zullen het standpunt van de Duitse politici –ze verdedigen een autoindustrie die één miljoen mensen in hun land tewerkstelt– genegen zijn. De verbrandingsmotor mag niet worden afgeschreven zolang er geen degelijk en betaalbaar alternatief is voor iedereen, en niet alleen voor de happy few of werknemers met een salariswagen.