De mood van Christian Hubert: Ik luister naar de deskundigen, maar ze spreken zichzelf tegen!
Zoals iedereen hoor ik dat elektriciteit de toekomst is, en in ieder geval zal er binnenkort niets anders meer te kiezen zijn, omdat verbrandingsmotoren verboden worden.
Zoals iedereen - of toch niet? - lees en luister ik aandachtig naar de mening van degenen die er verstand van hebben, de specialisten, degenen die een ingenieursopleiding hebben gevolgd. En ik besef met verbazing en bezorgdheid dat ze het niet met elkaar eens zijn.
Francesco Contino, eminent professor aan de universitiet van Leuven, legt bijvoorbeeld uit dat de productie van een elektrisch voertuig over het algemeen meer CO2 verbruikt dan een voertuig met verbranding. Het verschil zou 30 tot 70% zijn in het voordeel van de auto met verbrandingsmotor! Het al even serieuze bureau Reuters heeft ook berekend dat de gemiddelde hoeveelheid CO2 die nodig is voordat een auto bij de klant komt 8,1 miljoen gram bedraagt voor een elektrische auto en 5,5 miljoen voor een auto met verbrandingsmotor. Dit is een verschil van 47% ten nadele van de prodcutie van de elektrische auto.
Er is geen sprake van het in twijfel trekken van het woord van de deskundigen, maar wat me verontrust, is dat ik jarenlang precies het tegenovergestelde heb gehoord. Dit is geen nieuw fenomeen. Jarenlang werd ons verteld dat dieselauto's veel aantrekkelijker waren dan benzineauto's: ze verbruikten minder brandstof en kostten minder. Vandaag is de situatie veranderd: het vervuilt meer, kost meer en stookolie heeft de prijs van benzine ingehaald.
Bij gas is de vergelijking nóg verontrustender. LPG, dat goedkoop en minder vervuilend is, beleefde zijn gloriemoment totdat men besefte dat het verboden was op parkeerplaatsen. Weg met LPG, welkom aan CNG, dat overal is toegelaten en onverslaanbaar is op het gebied van CO2- en koolmonoxide-uitstoot. Een voertuig dat zeker duurder is in aanschaf, maar zoveel zuiniger in gebruik! Ja, maar dat was gisteren. Tegenwoordig is de prijs van gas hoger dan die van traditionele brandstoffen waardoor fabrikanten geleidelijk afzien van wat dé oplossing van de toekomst leek te zijn.
En over toekomstige oplossingen gesproken, we kunnen waterstof niet negeren. Het is een beetje als het monster van Loch Ness: we praten er veel over en zien het (bijna) nooit. De voordelen zijn aantrekkelijk, maar de oplaadstations zijn onbestaande en de merken die het voertuig op de markt brengen zijn nog zeldzamer.
En zoals we zien, als het om mobiliteit gaat, is de waarheid van de ene dag zelden de waarheid van de volgende dag. Gelukkig heb ik nog een paar maanden om te beslissen...
Christian Hubert was decennialang een van de hoofdredacteuren van de DH-Les Sports. Als specialist in onder meer auto's deelt hij nu zijn ervaring met ons.