De mood van Joris Van Roy : wordt de EV dan toch betaalbaar?

1j geleden

Wat zich in 2021 begon af te tekenen als een trend, wordt in 2022 bevestigd. Elektrische auto’s zitten een drietal jaar vroeger dan ingeschat op hetzelfde prijsniveau of zijn zelfs goedkoper dan benzine- of dieselwagens.

Dat is in ieder geval wat LeasePlan beweert. Europa’s grootste leasingmaatschappij (sinds de overname door ALD Automotive) heeft immers zijn jaarlijkse Car Cost Index gepubliceerd: een vergelijking van de werkelijke kostprijs van de populairste leasingwagens in 22 Europese landen. En daaruit blijkt dat de trend nagenoeg in alle segmenten duidelijk is, behalve bij de allerkleinsten.

Mensen hebben vaak geen idee wat een auto werkelijk kost. Zij baseren zich op de aankoopprijs voor hun droomauto maar vergeten dat die minder dan de helft van het totale kostenplaatje uitmaakt. In de wereld van de bedrijfswagen kijkt men verder. Daar worden alle kosten meegenomen in de berekening: aanschafprijs en waardevermindering, interesten, brandstof/energie, belastingen, verzekering, reparaties, onderhoud en banden. Dat heet de ‘Total Cost of Ownership’, doorgaans afgekort tot ‘TCO’.

BEV duurder in aankoop, maar…

Het klopt dat een batterij-elektrische auto (BEV) meestal duurder is in aanschaf dan een benzinewagen. Die aankoopprijs speelt in de berekening van Lease Plan voor 50% in het geval van een BEV, tegenover 42% voor benzine en 39% voor diesel. Een ander verschil zit in lagere belastingen, maar vooral in energie, zelfs bij ontsporende prijzen in 2022: 15% voor elektriciteit, tegenover 23% voor benzine en 28% voor diesel. Andere kosten zoals verzekering, interesten en onderhoud lopen nagenoeg gelijk en maken telkens zo’n 10-12% uit.

Volgens LeasePlan was autorijden in 2022 gemiddeld het duurst in Zwitserland (€1.313 per maand in TCO) en goedkoopst in Griekenland (€905), met België in de middenmoot: €1.103. Hiervoor rekenen ze over een periode van vier jaar, met 30.000 km per jaar. Die berekening werd voor elk segment gemaakt met de populairste modellen. Bij de kleinste stadswagens (B1 en B1 SUVs) zoals een VW Polo, Peugeot 208, of Opel Mokka wordt elektrisch in negen van de 22 landen stilaan competitief. In Frankrijk, waar de overheid gul is met subsidies, scoort de elektrische Peugeot 208 het best aan €697 per maand, tegenover €774 voor de dieselversie en €753 voor benzine. Maar in Duitsland zit die BEV aan €995, tegenover €887 en €860.

Hogerop in het C- en D-segment kleurt het plaatje helemaal rozig voor de elektrische auto. Een Renault e-Megane of de Kia Niro, zijn ‘beste koop’ in de meeste (18 van de 22) Europese landen). Kijken we naar het ‘D2 premium segment’ van populaire leasingwagens zoals de BMW 3 of de Audi Q4 e-tron, dan is er evenmin twijfel: BEV’s zijn goedkoper in 18 op 22 landen.

Eén constante over alle segmenten heen: plug-in hybrides die héél populair zijn in ons land, blijven met hun dubbele aandrijving altijd de duurste optie. Als je ziet dat vandaag de Chinese MG4 aan €30.750 zelfs onder de aankoopprijs van een in grootte vergelijkbare Renault Megane dCi duikt (€31.125), zet dat dan niet aan het denken?

Joris Van Roy is journalist en managing editor van het online platform newmobility.news. Hij combineert zijn passie voor technologie en mobiliteit met zijn jarenlang ervaring in de autojournalistiek.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in